Fotograf: H&M Press

Varför stämmer H&M plötsligt ett pyttelitet svenskt e-handelsbolag – som omsätter 6 miljarder mindre?

H&M omsätter 6 miljarder kronor mer men känner ändå att de behöver ge sig på ett pyttelitet e-handelsbolag, varför?

Klädkedjan H&M stämmer nu en liten svensk e-handelsfirma som säljer kläder i päls.

Detta eftersom bolaget använder bokstäverna HM i sin marknadsföring, och H&M inte vill förknippas med päls, rapporterar Affärsvärlden. 

HM Fur tillhandahåller kläder med päls och säljer bland annat jackor, mössor och accessoarer. 

H&M:s jurister vid Lindahls advokatbyrå, Henrik Wistam och Petter Larsson, menar att HM Fur och HMFur.com är förväxlingsbara med H&M-märkena i en stämningsansökan som lämnades in 22 mars. På grund av detta orsakas skada på H&M-märkenas funktioner och juristerna menar att svarandena därför gör varumärkesintrång. 

H&M kritiserar även att pälsbolaget märkt bilar med texten HM Fur.com med bokstäverna HM i rött. Enligt Marcus E Ericsson, styrelseledamot hos Carl Philippe AB som kontrollerar HM Fur, är en av orsakerna till varför H&M väljer att lämna in en stämningsansökan att H&M inte vill förknippas med försäljning av pälskläder.

"De vill ha en miljon kronor av mig och alla mina domäner och de vill ha dem kostnadsfritt" säger han till Affärsvärlden.

En miljon är mycket pengar för en av parterna i sammanhanget; Carl Philippe AB:s senast redovisade omsättning ligger på blygsamma 72 000 kronor. H&M Sveriges senaste omsättning landade på över 6 miljarder kronor.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant