ANNONS
Fotograf: Kristofer Hedlund

Ny teknik vänder upp och ner på stadslivet

Stora samhällsekonomiska förändringar med förlorade arbetstillfällen, en ny bostadsmarknad och dödsstöten för vissa branscher stundar, spår Karl Bohlin, vd för Hansaworld, i en framtidsspaning.

Livet i städerna kommer att förändras snabbt, i takt med att självkörande fordon får större spridning. Framtiden är inte långt borta. Tesla har bilar som sedan två år tillbaka kan köra själva på landsvägen och i förstaden. Version två, som kommer om ett år, kan vara helt självkörande.

Vad som då händer är att taxinäringen i västvärlden kommer att suga upp bilarna. Om priserna för taxiresor ligger kvar kommer det att innebära en extra på mellan 500 000–700 000 kronor per år och taxi – med kapitalkostnad inräknad.

Även privatbilister köper de här bilarna och drar nytta av tekniken. Om jag utgår från mig själv kan jag då istället för att parkera min Tesla i garaget när jag kommer till jobbet, registrera den hos Uber och tala om att bilen är tillgänglig. Nu kan den åka ut och tjäna pengar åt mig. Jag behöver inte starta någon taxiverksamhet – jag behöver bara ansluta bilen till något bolag som har en app och teknisk kontakt med bilen.

Hansaworld

HansaWorld grundades av Karl Bohlin för 25 år sedan och har sedan dess hjälpt över 500 000 företag i 120 länder att effektivisera sina verksamheter. HansaWorld ligger i framkant med sina unika lösningar och har vunnit flera internationella priser.
Läs mer här.

De stora bil- och app bolagen kommer därigenom att slåss om marknadsandelarna på taximarknaden. App­tillverkarna kommer att försöka ta över hela taxiverksamheten så fort det går och då spelar det ingen roll vad ledningen för de traditionella taxibolagen tycker och tänker.

Långsamt kommer prisbilden på taxiresor att falla ner till en nivå som är 80 procent lägre än i dag. När priserna går ner innebär det att taxibilar börjar konkurrera med det privata åkandet. När procentandelen körda privatkilometer sjunker börjar ekonomin knaka för bensinstationer – och det går fort. Bankerna är inte dummare än att de förstår att det här inte är framtidsäkert och kommer inte att låna ut pengar.

På två år blir vi av med hälften av bensinstationerna, det är en god gissning. Andrahandsmarknaden för vanliga bilar kraschar. Chaufförer blir arbetslösa. Antalet jobb på bilserviceställen minskar och det finns mycket färre rörliga delar i en automatisk elbil.

Bostadsmarknaden påverkas också. Med självkörande bilar kan vi tänka oss att pendla dubbelt så långt. Priserna på fastigheter i storstädernas ytterområden ökar, i kärnan sjunker priserna. Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs i dag på kollektivtrafik är därigenom bortkastade.

Det här går mycket snabbare än vad många tror. Vi borde börja förbereda oss nu, och spara skattpengar på att inte investera i onödig infrastruktur.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST