Istället för att slängas: Sajten som säljer 400 ton överblivna matvaror

I dagens avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar vi Karl Andersson, vd för MatSmart som växer så det knakar.

”Jag är förvånad över hur mycket matsvinn det finns, men i takt med att efterfrågan från kunderna har ökat insåg vi att det fanns en växande business utöver det som redan var paketerat. Nu har vi tillsammans med leverantörer hittat nya varor som annars skulle slängas, som exempelvis godis som inte är snyggt men som vi kan sälja tack vare vår sajt. Våra kunder är så stolta över sina fynd att de gärna visar upp det i sociala medier.”

MatSmart-sajten kom igång 2014 och har sedan starten sålt över 400 ton matvaror som annars skulle ha slängts på grund av ändrad förpackning, överproduktion, fel säsong eller att bäst före datum har passerat. Matsvinnet i Sverige uppgick till hela 1,3 miljoner ton 2014, varav 50 procent beskrivs som onödigt och fullt funktionellt att äta.

Frankrike införde nyligen lagar som förbjuder butiker att slänga mat, och i Sverige finns det många frivilliga initiativ för att minska matsvinnet – men bara en sajt som helt har specialiserat sig på att sälja överblivna varor.

Karl Andersson är tydlig med vad han ser som deras viktigaste uppgift.

”Att utbilda konsumenter är vår största utmaning. Vi behöver förstå varför matsvinn uppkommer och hur vi alla kan bidra och hjälpa till, det är viktigt att medvetandegöra i den här frågan.”


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär