Mia Brunell Fotograf: Lindsten/Nilsson

"Jag är en skelögd nomad, med ett öga här och nu – och ett på framtiden"

Mia Brunell Livfors beskriver sitt uppdrag att ta Axel Johnson-koncernen in i framtiden.

Fjolårets mäktigaste kvinna alla kategorier toppar i år listan över de mäktigaste direktörerna. Och det med rätta. Sedan förra året har inte hennes makt minskat.

För två år sedan, 2015, bytte Mia Brunell Livfors en lång karriär inom Stenbecksfären, senast Kinnevik, mot posten som koncernchef i den dagligvarupräglade handelskoncernen Axel Johnson. Från ett familjeföretag till ett annat. Från ett globalt investmentbolag präglat av telekom, medier och digital handel till en anrik handelskoncern med i grunden fysiska produkter och fysiska butiker.

Rekryteringen av Mia Brunell Livfors som koncernchef mitt i generationsväxlingen mellan Antonia Ax:son Johnson och hennes dotter Caroline Berg som ordförande är helt logisk: en erfaren vd som har en viktig kompetens inför koncernens framtid – digitalisering.

Att hon dessutom är känd som en ledare som både kan få människor att växa till nya prestationer och har järnkoll på siffrorna i Exceldokumenten är förstås ingen nackdel.
Både och är för övrigt ett begrepp som väldigt väl kännetecknar Mia Brunell Livfors som ledare och yrkesperson: siffror och människor, varmt vänlig och svalt hemlig, analog och digital.

Enligt Svensk Handels senaste rapport kommer e-handeln att öka från 50 miljarder kronor år 2015 till 192–288 miljarder år 2025 och då utgöra 20–30 procent av handelns totala försäljning. I förlängningen innebär det att priser och marginaler sjunker i takt med nya affärsmodeller. Detta är den verklighet handelsföretag står inför.

Och om syftet var att få upp farten i digitaliseringen i den hittills väldigt analoga Axel Johnson-koncernen får man säga att Mia Brunell Livfors har levererat rätt bra hittills.

När hon för ett år sedan utsågs till Näringslivets mäktigaste kvinna presenterade hon ett av koncernens många offensiva mål: om tio år ska 50 procent av verksamheten vara ny. Redan samma år, under 2016, startade både Åhléns och Axfood e-handel, berättade hon på en frukostträff med VA Kvinnas nätverk i höstas.

Men om 50 procent av verksamheten ska vara ny om tio år betyder det samtidigt att 50 procent inte ska vara det. Mia Brunell Livfors sätter också stort värde på personliga möten i fysiska butiker. Det gäller att hålla balansen i en digital och global värld som snurrar allt fortare.

"Jag försöker vara en lite skelögd nomad med ett öga på verksamheten här och nu och ett på det som sker vid horisonten", sade hon på frukostseminariet. 


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. 5 enkla sanningar som gjort vanliga svenskar till miljonärer
  2. Här är IKEA:s fantastiska respons – på bolaget som försöker tjäna pengar på att kopiera deras populäraste produkt
  3. Tinder Select: Så fungerar den hemliga VIP-versionen – som bara modeller och miljonärer känner till
  4. Nu är Trumps nästa förbud på gång – och Sverige är högst på listan
  5. Glöm Teslas hajpade Model 3 – den här nya doldisen kan vara elbilen som alla har väntat på
  1. Nu är Trumps nästa förbud på gång – och Sverige är högst på listan
  2. Här är det dramatiska förslaget som kan skapa prisfall på lägenheter i Sverige
  3. Här är IKEA:s fantastiska respons – på bolaget som försöker tjäna pengar på att kopiera deras populäraste produkt
  4. Glöm Teslas hajpade Model 3 – den här nya doldisen kan vara elbilen som alla har väntat på
  5. Har tagit in miljoner – men nu går svenska Netflix-utmanaren i konkurs

SENASTE VA

VA Karriär