Fotograf: Monzo Press

Här är appen som dragit in 70 miljoner i crowdfunding – på bara 24 timmar

Varför vill alla investera i brittiska startupen Monzo?

Startupen Monzo är en app-baserad bank – som just nu åtnjuter ett hysteriskt intresse från små investerare.

Deras senaste kampanj på crowdfunding-sajten Crowdcube har hittills dragit in utlovade investeringar på motsvarande 76 miljoner kronor, på under 24 timmar – via ett föranmälningssystem.

Förra investeringsrundan drog in över 11 miljoner kronor på 96 kunder, och ledde till att Crowdcubes sajt kraschade, skriver Business Insider Nordic.

”Responsen på vår kampanj har varit helt överväldigande. Det visar på folks aptit på förändring – allmänheten vill ha en ny sorts bank” säger Monzos vd och medgrundare Tom Blomfield.

Monzo grundades 2015, med målet att bygga en helt app-baserad bank som är optimerad för mobilen och data-orienterad. Förra året fick de bank-licens, och har just nu kring 100 000 användare.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Ikea avslöjar storsatsning på smarta högtalare
  2. Efter veckans öppning om sänkta ränteavdrag: Chefsekonomen varnar att bopriserna kan kollapsa med 30%
  3. Ikoniska motorvägen Autobahn kan tvingas sänka hastigheten – på grund av klimatet
  4. Varning för skuldsmällar i plågad börssektor – här är 6 bolag att se upp med
  5. Professorn: Vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige
  1. Så brädade han konkurrensen i ”världens hårdaste yrke” – slog alla rekord som dammsugarförsäljare
  2. Fick idén under sommarjobbet på McDonalds – nu tar hans bolag in en kvarts miljard
  3. Här är det klart vanligaste jobbet miljardärerna hade innan de blev snuskigt rika
  4. Länsförsäkringar och Swedbank höjer bolåneräntor
  5. Den ofrivilliga investeraren: ”Svor på att aldrig direktinvestera men kunde inte låta bli”

För dig som prenumerant