Experten: Så bygger du ett hållbart varumärke

Erik Hedén är vd för SB Insight, som genomför Sveriges och Nordens största varumärkesstudie inom hållbarhet – Sustainable Brands Index.

Företag måste hela tiden kommunicera och förnya sitt hållbarhetsarbete. Det säger Erik Hedén, vd för SB Insight som genomför Sveriges och Nordens största varumärkesstudie inom hållbarhet – Sustainable Brands Index.

”Förut kunde företag luta sig tillbaka när de hade nått vissa framgångar med sitt hållbarhetsarbete, så är det inte längre – det händer otroligt mycket snabbt, och vill man ligga i framkant måste man jobba på och kommunicera hela tiden.”

Sustainable Brands Index går ut på att 30 000 konsumenter rankar 900 företag som är verksamma i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige rankades Apoteket som det mest hållbara varumärket 2016. Undersökningen är inte en betalundersökning där företag själva får besluta om de vill vara med, utan de väljs ut av teamet bakom SB Insight. 

Ryanair har under flera år hamnat sist i rankingen. För de företag som kommer med i undersökningen går det att ta del av analyserna bakom undersökningen, för att kunna lära mer om hur svenskarna uppfattar företaget.

Att uppfattas som hållbar är viktigt för både försäljning och att få stolt personal på företaget. Självklart måste man då jobba strategiskt och konkret med hållbarhet, annars blir det inte trovärdigt avslutar Erik Hedén.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA