Fotograf: Svanen.se

Han är vd för miljömärket 9 av 10 svenskar känner till - ”Igenkänning är viktigt”

I årets premiäravsnitt träffar vi Svanens VD, Ragnar Unge.

Ragnar Uge har varit vd för Svanen i 19 år, och kan se en tydlig ökning av efterfrågan på certifieringar och miljömärkningar – som ett sätt för företag att stärka sitt varumärke, och en hjälp för kunder att handla hållbart.

”Företag måste integrera hållbarhet i sitt arbete för att vara attraktiva, att jobba med miljömärkning är ett sätt som underlättar för såväl företaget som deras kunder. Nyttan med Svanen är att det tydligt och trovärdigt visar på hur alla kan dra sitt strå till stacken, oavsett vilken produkt eller tjänst de säljer” säger Ragnar Unge.

Svanen, som har funnits sedan 1989 är en nordisk miljömärkning med uppdrag att hjälpa konsumenter göra bra val för miljön.

Det började med märkning av papper och batterier, nu omfattar märkningen över 10 000 produkter inom 65 olika varugrupper. Svanenmärket är en av de främsta miljömärkningarna som är tredjeparts certifierade, och de uppdaterar ständigt sina kriterier. 96 procent av svenskarna känner till Svanenmärket.

”Igenkänning är viktigt när man vill använda miljö som konkurrensmedel, då ger Svanen ett försprång för företag som vill visa upp att de tål att granskas och vill vara trovärdiga. Vi ser en allt större efterfrågan på att Svanenmärka tjänster, hotell, livsmedelsbutiker och städbolag finns redan Svanenmärkta, men snart kommer även Svanenmärkta fondbolag” säger Ragnar Unge.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär