Fotograf: Angelia Trinidad/YouTube

Så tjänar hon miljoner på att ge bort sin produkt gratis

Angelia var 24, deprimerad och arbetslös. Så lyckades hon bygga ett bolag som gick från föräldrarnas källare till att dra in miljoner.

Hon är millennial-entreprenören med stort M. Angelia Trinidad visste inte vad hon skulle göra med sitt liv efter examen – hon var 24 år, arbetslös, deprimerad och bodde hemma hos föräldrarna. Men hon hittade ett sätt att organisera sitt liv; och gjorde en produkt av lösningen.

Under 2013 och 2014 lanserade Angelia Trinidad två Crowdfunding-kampanjer på Kickstarter för något hon kallade för Passion Planner.

Den andra Kickstarter kampanjen drog in 658 434 dollar (motsvarande nästan 6 miljoner kronor) från över 23 000 investerare – vilket vida överträffade målet på 10 000 dollar.

Passion Planner är en form av dagbok, anteckningsblock och kalender i ett, som ska hjälpa vilse och borttappade millennials få ordning på sitt liv utan att känna för mycket press – en "interaktiv självhjälpsbok" enligt Jessica Contrera på Washington Post.

”Jag ville skapa en plats som ger dig sinnesro att börja om, som hjälper dig hitta en riktning när du är vilsen, en kalender där du fokuserar på dina passioner” skriver Angelia Trinidad på sin hemsida.

Nyckeln till framgången på Kickstarter var den sociala aspekten – för varje Passion Planner som köps så ges en bort gratis till någon som inte har råd. De som är intresserade av att äga en Passion Planner men känner att de inte har råd kan lämna sina uppgifter på sajten.

Genom att bygga ett starkt och engagerat community kring produkten, ge bort vartannat exemplar gratis och träffa helt rätt i målgruppen har Angelia Trinidads verksamhet växt från en enskild firma i föräldrarnas källare till ett snabbt växande e-handelsbolag med 32 anställda.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant