ANNONS
Lennart Söderberg vd på Perfect IT.

Gamla affärssystem kostar
e-handelsföretagen miljonbelopp

Omoderna affärssystem kostar svenska e-handelsföretag miljontals kronor varje år. Därför byter nu allt fler företag till nya standardiserade och molnbaserade system, som samordnar fysiska butiker, lager och webbshoppar. 

För att kunna konkurrera på dagens marknad måste företag komplettera sina fysiska butiker med e-handel. Dock stöter många på problem när deras gamla affärssystem helt plötsligt ska hantera en ny digital verklighet.

Om Perfect IT

Perfect IT är ett svenskt it- företag med över 30 års erfarenhet av affärssystem och installationer hos såväl stora internationella koncerner som mindre nystartade företag. Behovet av webbaserade lösningar och integrationer har under de senaste tio åren successivt ökat. För att möta behovet har Perfect IT utvecklat sitt eget webbaserade affärssystem BeX Online med tilläggslösningarna BeX Retail kassasystem och BeX B2B webbportal för företagshandel. BeX Online erbjuds som SaaS (Software as a Service) och är byggt för att stödja och samordna försäljning i både fysiska och digitala kanaler i en internationell miljö. 

”Företagen kanske tidigare varit fokuserade kring stora butikskedjor eller grossistverksamhet och har då affärssystem och it-system anpassade till det. Sedan har man sysslat med e-handel vid sidan om och kanske ska at ett särskilt e-handelslager. Då får man inte ihop de här systemen”, säger Lennart Söderberg vd på Perfect IT.

Att ha skilda system innebär enligt Lennart Söderberg ofta stora och onödiga kostnader för företagen. Antingen genom dubbelarbete eller genom att man manuellt måste överföra information mellan systemen. Dessa traditionella system är också ofta komplicerade att använda och leverantörerna tar inte sällan ut stora arvoden, ibland i miljonklassen, för utbildning och uppgraderingar av systemet.

Nytt affärssystem sparar miljoner

För att lösa detta har Perfect IT tagit fram det molnbaserade affärssystemet BeX Online. Ambitionen har varit att skapa ett standardsystem som samordnar företagens handel till en kanal. Genom att sudda ut gränserna mellan digitala och den fysiska butiken kan på så vis både sänka de administrativa kostnaderna samtidigt underlätta för kunderna.

”Man får ett bassystem som gör att man bara behöver lägga upp artiklar en gång, kan göra inköpsorder till samma ställe och har samma lagersaldo tillgängliga i flera kanaler. Det gör också att kunder enkelt kan gå in och göra returer av varor man köpt på nätet i en fysisk butik. De kan beställa varor i butik och få dem hemlevererade via e-handelslagret. Du kan också köpa ett presentkort i en fysisk butik och sedan betala med det på nätet”, säger Lennart Söderberg.

Standardisering sänker kostnader

Eftersom BeX Online är standardiserat och molnbaserat slipper användarna också betala för egna servrar och backuplösningar. De slipper också dyra konsultarvoden för utbildningar och uppgraderingar av systemen. Istället får man en helhetslösning som är prisvärd, enkelt att använda och där uppgraderingar sker automatiskt.

”Det är ofta stora projekt som kan kosta flera hundra tusen eller miljoner kronor för varje uppgradering beroende på företagets storlek”, säger Lennart Söderberg och fortsätter:

”Företagen får nöjdare kunder eftersom de har rätt data och rätt lager i systemet och de är själva nöjda eftersom det är snabbt och enkelt att komma igång. Vi pratar om veckor för att komma igång istället för månader eller år som det kan vara med traditionella system”, avslutar Lennart Söderberg.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA