ANNONS

E-handeln tappar miljonintäkter i onödan

– I den fysiska handeln skulle det vara helt oacceptabelt, säger Emil Eriksson, produktchef på APSIS.

 

Kunder som besöker webbutiker men inte handlar är inte en missad affär – det är snarare en möjlighet. Nu visar nämligen en ny rapport en rad viktiga faktorer kring vad svenska e-handlare kan göra för att öka sin konverteringsgrad.


Bland de tydligaste slutsatserna är att mindre än hälften av svenska webbutiker aktivt kontaktar kunder som inte slutfört köp - trots att över 40 procent av de som svarat på enkäten tydligt anger vilka incitament som skulle kunna få dem att gå tillbaka till webbutiken och slutföra sitt köp.

"Jag blir alltid lika överraskad när jag hör e-handlare berätta att de inte aktivt arbetar med att locka tillbaka kunder för att slutföra köp. I den fysiska handeln skulle det vara helt oacceptabelt att åtta av tio kunder som står i kassakön med fyllda kundvagnar skulle överge dem och lämna butiken. Många e-handlare verkar helt enkelt acceptera att det är så det är att bedriva en verksamhet på nätet, men så behöver det verkligen inte vara. Genom att erbjuda rätt incitament så kommer kunderna tillbaka", säger Emil Eriksson, produktchef på APSIS.

Rapporten pekar på ett par åtgärder som e-handlare kan vidta för att öka konverteringsgraden och minska problemen som är förknippade med att kunder överger sina varukorgar. Genom att till exempel vara transparent kring slutpris och fraktkostnader slipper kunden en obehaglig prischock i kassan och är då mindre benägna att överge sin varukorg.

"Man måste också förenkla flödet när väl kunden befinner sig i kassan. Det är oerhört viktigt att erbjuda en krångelfri betalprocess med få obligatoriska fält och ett brett urval av betalmetoder", säger Emil Eriksson.

Läs hela rapporten på Apsis.


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  2. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  3. 9 tydliga tecken på att du är underbetald
  4. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången
  5. Bolånechefen: ”Det här är det värsta som kunde hända”
  1. Svenske medieprofilen lämnar allt för att leva på 6.000 kr i månaden – ”jobba 8-17 gör mig sjukt deprimerad”
  2. Här är 36-åringen som just köpte Sveriges dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  3. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  4. Här är det: Besked om amorteringskravet
  5. Löwengrip släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

SENASTE VA