Fotograf: Wikimedia Commons

Snart kan du handla med din sociala status: "I framtiden blir du din egen bank"

Framtidens ekvationen lyder: ju mer social kompetens du har och ju större nätverk du lyckas bygga upp, desto mer pengar kommer du att tjäna. 

VÄRDEN SOM BYGGER på social status och relationer i stället för på lagen om tillgång och efterfrågan. Det kan bli verklighet om "the gift economy" blir den rådande ekonomiska modellen för sociala medier. 

Den första antropologiska studien av en gåvoekonomi skedde under första världskriget. Trobriandöarna öster om Nya Guinea omfattar arton ösamhällen som tusentals individer färdades mellan i sina kanoter för att utbyta halsband och armband. Det rörde sig om krimskrams, men deltagarna ökade sin sociala status. 

Liknande signaler kan skönjas i dag. Framgångsrika bloggare och andra så kallade influencers får erbjudande om resor, att visa upp prylar och annat. 

Värdet på influencern bedöms inte bara av hur många följare den har, utan också av kvaliteten på dessa följare. 

"I sociala medier råder en ny marknadslogik där uppmärksamhet måste förtjänas. 

I dag kan uppkopplade individer bygga starka varumärken och relationer med en stor publik. Det är en social valuta som kan översättas till pengar", säger 

Birgitta Edberg, som är författare till boken "Social affärsutveckling i nätverksekonomin" och tidigare chef för Dataföreningen Stockholm. 

Sociala mediejättar som kinesiska Tencents Wechat är redan på banan med tjänster där man både kan skicka och ta emot pengar via enkla knapptryck, men också betala för externa varor och tjänster direkt i appen. 

"Mikrobetalningar blir ett första steg där sociala medier blir ett slags Forex. På sikt borde du kunna växla in social valuta", säger Stefan Engeseth, som är upphovsman till sharkonomicsteorin som identifierar det synbara, tänkbara och otänkbara. 

I nästa skede räknar han med att man ska kunna handla med social status. 

"I framtiden blir du din egen bank. Det blir som en you-app. " 

Precis som att Facebook Messenger har en gillaknapp ska man kunna ha en social valutaknapp. 

Miljörörelsen är ett bra exempel på hur man snabbt kan öka sin sociala status. 

Den 16-årige ledaren för ungdomsrörelsen Earth Guardians, Xiuhtezcatl Tonatiuh Martinez, deltog nyligen i "Skavlan". 

De har stämt den amerikanska staten för att inte göra tillräckligt för att förhindra världens klimatförändringar. 

Med nära 26 000 följare på Facebook har han en hög social status som också har ett ekonomiskt värde. 

Redan nu finns talande exempel på hur sociala nätverk kan omsättas till ekonomiska värden. 

Den kinesiska lånejätten Jubao analyserar sociala kontakter för att avgöra kreditrisker. Bolaget får information om ungefär 100 miljoner människor genom att det är dotterbolag till flygjätten HNA Group, enligt Financial Times. 

Ett ytterligare exempel från samma tidning är att en vän till 23-åriga studenten Sophia Compton inte fick jobb som florist. Hon hade bara 300 Instagramföljare, medan arbetsgivarens minimikrav var 2 000-3 000. 

"Det här är inget ovanligt", säger Sophia Compton till Financial Times. 

På hemmaplan finns också tecken på en utveckling i liknande riktning. 

Hotellkedjan Nordic Light var först i Norden med att testa sociala nätverk som betalning för hotellrum 2014. Genom att posta inlägg när man checkar in, under vistelsen och då man checkar ut kunde gäster med minst 2 000 Facebookvänner eller 100 000 Instagramföljare få gratis boende. 

Chefen för hotellkedjan, Marcus Majewski, hämtade inspirationen från att hans far fick gratis övernattningar vid Chelsea Hotel i New York genom att ge bort konstverk. 

"Det gick frenetiskt bra, men vi kör inte projektet längre eftersom vårt system inte klarade av all extra manuell hantering. " 

Nordic Light Hotel värderade aldrig kvaliteten på vännerna i hotellgästens nätverk - precis som att man inte tar reda på var pengarna kommer ifrån när någon betalar ens hotellrum. 

Här kan sociala medier ta det hela ett steg längre genom att också värdera kvaliteten på olika följare. 

Framtidens ekvationen lyder: ju mer social kompetens du har och ju större nätverk du lyckas bygga upp, desto mer pengar kommer du att tjäna. ● 

SÅ FUNGERAR GÅVOEKONOMIN 

1. Fokus ligger på relationer - inte på transaktioner. Marknadspriset bygger på relationen mellan givare och mottagare samt deras respektive värde i communityn. 

2. Sociala valutor i stället för pengar. Facebookgillningar är exempel på sociala valutor. 3. Status måste förtjänas - den går inte att köpa. I sociala medier utbyter man sociala valutor och kan på så sätt höja sin status. 

KÄLLA: HARVARD BUSlNESS REVlEW 



DE HAR REDAN TAGIT FÖRSTA STEGET 

TENCENT 
Efter en framgångsrik kampanj för tjänsten Wechat Pay där man tog rygg på kinesernas nyårstradition med att dela ut rubinröda kuvert med pengar nåddes 200 miljoner användare i november 2015. Användarna kan även betala för externa varor och tjänster direkt i chatten. 

FACEBOOK 
l mars 2015 skapade Facebooks Messenger möjligheten att skicka och ta emot pengar. Det är bara att klicka på dollartecknet, skriva in summan och lägga till sitt kreditkort. l dag går det också att handla varor och tjänster direkt i appen. 

SNAPCHAT 
Har utvecklat en liknande tjänst - Snapcash - genom ett samarbete med den amerikanska mobilbetaltjänsten Square.

Zara Larsson är en influencer - nyligen tog hon hem priset Årets twitter på Social Media Party i Stockholm. Ett par veckor innan vann hon både Bästa nykomling och Bästa internationella artist på MTV-galan.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  4. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant