Fotograf: Alper Çuğun/Flickr

Därför gynnas Uber av nya taxiutredningen

Men den traditionella taxibranschen lär vara kritisk. Vi har pratat med regeringens utredare Amy Rader Olsson. Hon öppnar för att Uber Pop kan släppas in på marknaden igen.

Taxijätten Uber har vänt upp och ned på marknaden i en rad länder. Men den nya delningsekonomin har också fört med sig nya problem – gällande bland annat beskattning. Därför har regeringen låtit göra en utredning, under ledning av Amy Rader Olsson.

Idag presenterades taxiutredningen. Regeringens särskilda utredare Amy Rader Olsson kräver taxameter även i framtiden, men inte den sorten som finns i många av dagens taxibilar.

Hon menar att Uber gynnas av utredningen.

Det ska visserligen inte längre gå att få dispens från kravet på att ha taxameter för den som vill bedriva taxiverksamhet, men därmed inte sagt att taxameter-apparaterma måste se ut så som de gör i många av dagens taxibilar.

Problemet med den sortens apparater som både klarar utskrifter och annat är att kontrollverksamheten för rörliga priser får kostnaderna att skjuta i höjden.

Utredaren Amy Rader Olsson har snarare en vision om att bara fasta priser ska gälla. Då kan man slippa avancerade taxameters i bilarna som skriver ut kvitton och annat. Dessutom slipper taxiförare tapetsera bilar med dekaler och annat.

”Jag tänker mig en maskin som motsvarar ungefär ett minikassaregister. Mer avancerat än så behöver det inte vara”, säger utredaren.

För en snabbväxande taxijätte som Uber innebär utredningens utlåtande om taxameter två saker: dels att de behöver installera enklare maskiner i bilarna, dels att de behöver satsa på att etablera och certifiera beställningscentraler.

Så det blir lite Taxi Stockholm, var god och dröj över det – fast för Uber?
”Haha, ja lite så. Men det gäller också att skapa full hävstångseffekt av redan gjorde investeringar i Internet of Things och annat”, säger Amy Rader Olsson.

Just den biten kan visserligen medföra en del ökade kostnader för Uber, men samtidigt slipper bolaget misstankar om bristande skatteredovisning och annat.

”Med fasta priser blir kontrollen enklare för Skatteverket, vilket i sin tur innebär lägre kostnader för staten”.

Det fina i kråksången för Uber är också att Amy Rader Olsson öppnar för att bolaget återigen ska kunna dra igång sin nedlagda samåkningstjänst Uber Pop.

”Det är jättebra med samåkning och man slipper trängselskatt, parkeringsavgifter och annat”.

Uber har tidigare fått skrota Pop-tjänsten eftersom vissa myndigheter ansåg det vara ren svart-taxi-verksamhet, och flera förare blev också polisanmälda. Bråket fick till och med Sverige-chefen Alok Almström att lämna bolaget och ersättas av Martin Hedevåg.

Amy Rader Olsson tänker sig att Uber skulle kunna tjäna pengar på att skapa algoritmer som matchar privatpersoner på ett effektivt och ganska avancerat sätt.

”Om jag ska samåka med någon till en musikfestival och åker från Örebro och hämtar en person i Göteborg måste en sådan algoritm klara att ge en rättvis fördelning av kostnaden”.

Amy Rader Olsson räknar kallt med att hennes utredning kommer få kritik från den traditionella taxibranschen.

”De kommer att säga att risken är att Uber fortsätter att köra olagligt, men kallar det för samåkning. Men vi har noggrant gått igenom regler och hur register skulle kunna fungera över körningar och är övertygade om att det inte kommer att bli så. Uber kommer snarare att bli klassad som en mellanhand och blir därmed inte ansvarig för förare som missköter sig”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant