ANNONS
1 av 2
Bildspel: En flaska GodDryck No1, ekologiskt alkoholfritt mousserande vitt vin, är en perfekt julpresent. Gåvan kostar 168 kronor varav 100 kronor går till Naturskyddsföreningen.

Hajpad dryck ska rädda miljön

Vad gör dig lycklig? För många kan lycka innebära smaksensationer från mat och dryck. För andra – att skänka gåvor till välgörenhet. Detta är något som GodDryck vill ta tillvara på.

GodDryck har bara ett år på nacken men företagets genomslagskraft är svår att undgå.

”Det finns en positiv kraft i att hjälpa andra och vi har valt att ta den känslan ytterligare ett steg längre. Genom GodDrycks sortiment, som ger en smakupplevelse utöver det vanliga, kan våra kunder avnjuta ekologiska alkoholfria drycker och samtidigt bidra till välgörenhet. Mottagandet har varit varmt. Ett bevis på att det finns en stor efterfrågan av högkvalitativa alkoholfria dryckesalternativ”, säger Peter Roland, vd för GodDryck och GodFond.

Stiftelsen GoodCause grundades år 2005. Sedan start har fyra företag lanserat: GodEl, GoodCause Invest, GodFond och GodDryck. Peter Roland ser stor potential i företagskonceptet.

Julgåva

GodDryck No1, är ett ekologiskt och alkoholfritt mousserande vitt vin, som levereras i en fin trälåda. En trevlig julklapp till dina kunder eller anställda. Dessutom skänker GodDryck mer än hälften av pengarna till Naturskyddsföreningens långsiktiga arbete inom miljö och klimatfrågor.

När du ger en gåva eller blir stödföretag till Naturskyddsföreningen är ditt företag med och bidrar till arbetet för en hållbar framtid.

Läs mer här

 

 

 

 

 

 ”Det som förenar bolagen är inte produkterna, utan kärnan i koncernen. Syftet är, att genom stiftelsens välgörenhetspartners, skapa hållbara företag som genererar pengar för en bättre värld.”

När GodCause startades var stiftelsen en udda fågel på marknaden. Få förstod kraften i att förbättra världen genom entreprenörskap. Idag är det snarare regel än undantag att företagen spelar en betydande roll i arbetet för en hållbar framtid.

”Synen på näringslivets roll i samhället har förändrats radikalt. År 2016 är företag integrerade på ett helt annat vis än tidigare. Det är sunt ur ett långsiktigt, ekonomiskt perspektiv, då konsumenternas köpbeteende i allt högre grad, styrs av deras egna värderingar. Idag frågar vi vad företaget kan göra för välden, snarare än vad företaget kan göra för oss som individer. Det gör GodDryck till ett företag som är helt rätt i tiden”, säger Peter Roland och fortsätter:

”Vi ser också att ideella organisationers roll har förändrats under de senaste åren. Många organisationer har insett att näringslivet inte bara är en motpart, utan också kan vara en bra samarbetspartner. Naturskyddsföreningen har två starka ben som gör organisationen till en bra samarbetspartner. Det är både en bred och folklig rörelse, med över 220 000 medlemmar, samtidigt som det finns expertkunskap inom organisationens fokusområden. Det bidrar till att Naturskyddsföreningen, som miljöorganisation, på ett unikt sätt är med och skapar lösningar på dagens problem. Tack vare gemensamma ansträngningar kan vi tillsammans föra kampen vidare för en hållbar miljö.”

Genom att köpa GodDrycks produkter, väljer kunderna själva vilken välgörenhetsorganisation de vill stödja. Företaget bjuder även in till spännande samarbeten.

”I samband med 10-årsjubiléet för musikfestivalen Way Out West, tog vi fram en gemensam specialutgåva av GodDrycks ekologiska alkoholfria mousserande vin. Flaskan formgavs snyggt och delades ut till arrangörernas nätverk. Drycken såldes också i den alkoholfria festivalbaren ’Bar för alla’ och intäkterna gick till Naturskyddsföreningen. När man sammanväver ett bra syfte med en bra produkt, skapas helt nya möjligheter. Här är win-win effekterna stora”, säger Peter Roland.

 

Fotograf: Radik Chernov.

Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen, ser mycket positivt på att samarbeta med GodDryck. Han menar att företaget illustrerar hur näringslivet flyttar fram positionerna i hållbarhetsfrågor.

”Samarbetet med GodDryck och andra företag ger oss nya möjligheter att rädda miljön. Nu vill vi utveckla fler samarbeten med näringslivet och har som avsikt att etablera kontakt med fler företag under 2017”.

Genom GodDrycks koncept ”Julpresenter med god eftersmak”, kan uppmuntra företag att ge en meningsfull julgåva till sina anställda.

”För oss är företagskultur en ackumulering av de beteenden som sker inom en organisation. Här kan vår produkt vara bärare av ett sådant arbete. De anställda får en välsmakande, alkoholfri dryck att njuta av, kanske för att rama in ett gott år. De kan samtidigt känna en stolthet i att just deras arbetsgivare bidrar till välgörenhet”, säger Peter Roland.

GodDrycks framtidsvision är att bredda sitt sortiment inom alkoholfria drycker och samtidigt bidra till att näringslivet får upp ögonen för en värdedriven konsumtion.

”Vi vill inspirera andra företag att göra samma resa som oss, att påverka synen kring vad konsumtion egentligen är och ska vara. Det är en komplex frågeställning och inom en snar framtid kommer vi se ett förändrat köpbeteende. Idag efterlyser allt fler konsumenter möjligheten att konsumera produkter och livsmedel som överensstämmer med deras värderingar”, avslutar Peter Roland. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant