Fotograf: Eric Risberg/TT

Facebook försökte köpa asiatisk Snapchat-kopia – fick nobben

Facebook vill inte tappa den nya generationen på sociala medier – ser Snapchat, eller åtminstone något liknande, som lösningen.

Unga sociala medier-användare tycks alltmer föredra Snapchat framför Facebook. Och Facebook börjar bli alltmer måna om att inte tappa den nya generationen.

För tre år sedan försökte Mark Zuckerbergs sociala nätverk köpa upp Snapchat med ett bud på 3 miljarder dollar, men fick nobben.

I somras försökte Facebook istället köpa upp den Snapchat-liknande tjänsten Snow som tillhör sydkoreanska Naver, och fick återigen nobben. Det uppger källor till Techcrunch.

”Det är sant att Snow håller på att ta emot kärlekssamtal från olika företag”, sade en talesperson för Naver men avböjde att offentliggöra namnet på Snows blivande friare.

Enligt uppgift har Snow laddats ned ungefär 80 miljoner gångar och det ökas på med 10 miljoner nedladdningar varje månad. Den snabba tillväxten har gjort tjänsten inte bara attraktiv i Facebooks ögon, utan även hos andra aktörer så som Alibaba och Tencent.

Naver med sitt börsvärde på cirka 25 miljarder dollar är främst känt för meddelandetjänsten Line.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST