Fotograf: Offerta press

Då: Lånade 300 000 av mormor
Nu: Går med vinst på 10 miljoner

Efter många år av hårt slit, och hjälp av mormor, har Offerta nu uppnått en marknadsledande position

Startup-idéer föds sällan i ett vakuum.

Det är ofta oplanerade livshändelser som sätter entreprenören i kontakt med ett affärsproblem, och leder denne till att ana en affärsmöjlighet.

För Jens Nilsson, medgrundare och VD för Offerta, hände detta under utbytesstudierna i Nya Zeeland.

Närmare sagt på universitet i Auckland, där Jens under studierna fann extraknäck via en anslagstavla i skolaulan, genom att kunder ringde in sina offerter som omfattade allt från att klippa häckar till att måla staket. Detta skriver Breakit.se i en artikel om Jens Nilsson.

LÄS MER: Från Värmland till Silicon Valley – historien om hur okända startupen från 2007 kunde säljas för 500 miljoner

Nilssons ursprungliga plan – han hade högsta betygen i skolan, och prisbelönades för sin masteruppsats – var att göra karriär i något av de största konsultbolagen. Men gång på gång fick han höra att han inte hade den rätta profilen för konsultyrket.

Strax efter att studierna abslutats i Linköping, bestämde han sig för att skapa en digital version av den klumpiga tjänsteförmedlingen som han sett exempel på i Auckland.

År 2008 grundade Nilsson därmed Offerta, en online-plattform som skulle göra det enkelt för tjänsteföretag att få synlighet, och för kunder att jämföra mellan olika alternativ. Han gjorde det tillsammans med två vänner, som stod för företagets sälj- och tekniska expertis.

Teamet var på plats, men det krävdes startkapital för att komma på fötter.

Affärssängeln blev ingen mindre än Jens nu 88-åriga mormor från Norrland, en före detta bankdirektör som lånade 300 000 kronor till barnbarnet.

Efter många år av hårt slit har Offerta uppnått en marknadsledande position. Företaget ägs idag till 70 procent av Kinnevik, och uppnådde nyligen en miljon förmedlade offerter via sin plattform, en klar marknadsledning enligt Nilsson.

Plattformen har attraherat småföretagare i tjänstebranscher som inte präglas av digitalisering. Jens Nilsson sade till MyNewsDesk:

"Vi sänker tröskeln in i det digitala samhället för småföretagare. Det skapar mycket nya affärsmöjligheter då man kan sköta sina kundrelationer både tids- och rumsoberoende."

Nilsson har uppgett i SvD att de samlar 16 000 företag och förmedlar 75 000 tjänster varje år. De har uppnått en ledande ställning i en marknad där Schibsted-ägda Servicefinder är den andra tungviktaren. I år väntas Offerta omsätta 70 miljoner kronor, och gå 10 miljoner med vinst.

Den långa resa som Nilsson gjort sedan Nya Zeeland har belönats, då han äger cirka 15 procent av företaget.

Och givetvis har Jens Nilssons mormor fått tillbaka sina pengar.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant