Fotograf: Samantha Bloom

Han är Google-svensken som ska stoppa IS

Snart är vi några miljarder fler på nätet. Reklammannen Alfred Malmros, 31, är marknadschef på Googles spjutspetsbolag som ska slussa in dem – och samtidigt bekämpa IS och stoppa näthat.

På 15:e våningen i Googles kontor på Åttonde avenyn på Manhattan sitter en svensk 31-åring och jobbar med några av vår tids största frågor.

Alfred Malmros är marknadschef på Jigsaw, en tankesmedja och teknologiinkubator som ligger under Googles moderbolag Alphabet.

Han är inne i en intensiv period just nu. Målen för året ska nås, men hösten är kort och förkortas ytterligare av den stundande högtiden thanksgiving. Det är ett speciellt jobb på ett speciellt företag. Inriktningen för Jigsaw är geopolitik, med särskilt fokus på att bygga verktyg för människor i världen som lever i diktaturer och sårbara samhällen.

Några miljarder nya internetanvändare tillkommer inom fem år och de kommer använda ett annat nät än det du och jag är vana vid, hävdar Alfred Malmros. Men de verktyg som utvecklas med nätets mest utsatta i åtanke kan lika gärna komma att användas av oss andra Googleanvändare något senare.

"Majoriteten av nätanvändarna kommer ställas inför problem som Silicon Valley i dag inte riktigt förstår. Vårt uppdrag är att bygga teknologi för morgondagens användare", säger han.

Jigsaws anställda åker på studiebesök runtom i världen för att förstå vilka behov som finns. Själv har han bland annat varit i Sydkorea och pratat med aktivister från Sydostasien och avhoppare från Nordkorea.

Han leder teamets marknadsföring och mycket av den externa kommunikationen - allt från att de heter Jigsaw till de berättelser som kommunicerats utåt har han varit med och påverkat.

På tekniktunga Google är hans lite mjukare färdigheter från reklamvärlden viktiga. Hans mamma var konstnär och hans pappa var ingenjör. Själv har han hamnat någonstans i mitten, säger han.

"Det är intressant att jag här på Google har hamnat i den roll jag hade i familjen när jag var 10-15 år gammal. Jag förklarar för konstnären vad ingenjören menar, och vice versa. "

Det moderna sättet att bygga produkter på är att göra det med marknadsföringskompetens från början, menar han.

"Jag är väldigt engagerad från start med allt från användarinsikter till positionering och affärsutveckling. Senare handlar det om design och namn och varumärkesbyggande. Därefter är det lanseringskampanjer och till sist är jag ansvarig för att produkterna faktiskt används och för att användarnas feedback går tillbaka in i produkten. "

Men att han skulle hamna där han hamnade var aldrig självklart. Han har i en tidigare intervju berättat att det krävdes elva anställningsintervjuer eftersom han egentligen hade tio år för lite erfarenhet.

"Det är helt otroligt att sitta på Googles kontor på Manhattan och undra vad fan som hände. Det har aldrig varit tydligt för mig vad jag ska göra i framtiden", säger han.

Men det finns någon sorts röd tråd.

Han var politisk intresserad i unga år vilket ledde till retorikstudier i Lund. B-uppsatsen handlade om den förre chefen för FN:s vapeninspektörer Hans Blix situation innan invasionen av Irak. På Eniro hittade han numret till en sommarstuga och intervjuade en av världens mest uppvaktade män i timtal om kommunikation och retorik.

Därefter blev det reklamstudier i London. Under karriären var han bland annat med och gjorde en interaktiv musikvideo för Diesel och sålde nya plattformar för Sony.

"Det fantastiska som man lär sig i reklambranschen är att förenkla saker ned till sin absoluta essens. Att kunna det är ovärderligt när man bygger produkter som från första början ska kommunicera vad de går ut på. "

Han tycker att reklambranschen har världens bästa jobb för 25-åringar.

"Det är en fantastisk skola för att lära sig vad man vill göra efteråt och hur man vill använda sina kommunikationsmöjligheter."

Själv började han på Google Creative Labs i London.

"De gjorde coola produkter som kommunicerade vad Google ville och hade för värderingar. Det var ett drömjobb."

Han började känna ett socialt ansvar och ville göra någonting kring det.

"Jag ringde upp Google Ideas som senare blev Jigsaw och sade att jag jättegärna ville jobba på deras projekt. Vi fick en starkare relation och jag kunde skapa en roll åt mig där. Sedan har vi bara växt."

I dag har Jigsaw omkring 50 anställda. Arbetet leds av vd:n Jared Cohen som tidigare har varit rådgivare till både

Condoleezza Rice och Hillary Clinton.

De här kopplingarna har lett till kritik. Wikileaks grundare Julian Assange har anklagat Jared Cohen för att fortsätta jobba för staten, men inom Googles ramar. Något som Googles vd givetvis har avfärdat.

Är det verkligen Googles roll att ge sig in i känsliga geopolitiska frågor?

"Vi tacklar inte specifika frågor. Vi bygger verktygen som vi tycker borde finnas. Med exempelvis överbelastningsskyddet Project Shield har vi inte en åsikt om vad som är bra och dålig journalistik eller vad som är ett bra eller dåligt budskap. Vi tycker bara att teknologi inte ska användas för att censurera någon. Vi vill skydda alla nyhetssidor oavsett vad de har för politisk inriktning", säger Alfred Malmros.

Han kan bli frustrerad av att de inte har några egentliga konkurrenter.

Alfred Malmros menar att det beror på att det är svårt att se någon tydlig affärsmodell kring hur man gör livet lättare för en journalist i Etiopien. Det är mycket enklare att bygga en app för kollektiv hundrastning i New York.

"Vi kan tyvärr inte snegla på andra och sporras och tänka att 'sådär borde vi ha gjort'. Vi är ensamma om det vi gör, men vi önskar att det finns fler som hade samma backning."

Alphabet är ju ett börsnoterat bolag. Hur ser vinstkraven för Jigsaw ut egentligen?

"Google startades inte med en affärsmodell utan med tanken att om du lyckas lösa ett tillräckligt stort problem för en tillräckligt stor grupp så kommer där att finnas en affärsmodell. Jigsaw bedöms efter hur stora problem vi tacklar, och inte efter hur stor marknaden är. Ibland kommer man på något som är bra för Google, ibland gör man det open source och då blir hela ekosystemet bättre."

Ett exempel på en produkt som börjat användas bredare är Chrometillägget Password Alert som varnade syriska aktivister från att skriva in sina Gmail-lösenord på sidor som hackats av regimen. Funktionaliteten rullades senare ut brett till Gmailanvändarna.

Han är en ohejdad teknikoptimist. "Jag tror i grund och botten att teknik påverkar samhället på ett extremt positivt sätt. Internet förändrar och demokratiserar tillgången på information. I dag finns kvinnor i Afghanistan och Iran som tillsammans går onlinekurser vid amerikanska universitet och lär sig sådant de aldrig hade lärt sig för bara tjugo år sedan."

Han fortsätter:

"Det snabbaste sättet att skapa ett paradigmskifte i ett samhälle brukade vara att öppna bibliotek. Ju fler människor som utbildas, desto snabbare sker utvecklingen och desto bättre blir levnadsstandarden för alla. Internet är det första globala biblioteket som är öppet för alla."

Men öppenhetens mynt har två sidor. Alfred Malmros berättar hur ett av Jigsaws projekt växte fram ur en frustration över hur duktiga terrorgruppen IS var på att få ut sitt budskap.

"IS förstår teknologi, men vi som jobbar mot dem gör inte alltid det. Vi såg varje dag på nyheterna hur duktiga de var på Twitter och Youtube och vi kände att vi måste lära människor på andra sidan att bli bättre."

Så Jigsaw vred på det som är Googles kärna: riktad reklam mot sökord. Den här gången gällde det sökord som aspirerande IS-rekryter ofta använder.

"Vi kombinerade det med insikten att det finns väldigt många videor som skulle vara bra för de här människorna att se. Det här skulle vem som helst ha kunna gjort hemma med en liten budget. Men ingen gjorde det. Det här pilotprojektet var till för att inspirera andra."

Enligt tidningen The Wired fick anti-IS-reklamen 2-3 gånger så många klick som vanlig sökreklam.

Ibland bistår Jigsaw andra organisationer med teknisk expertis.

"Vi såg att det fanns en fantastisk grupp som satt på Youtube hela dagarna och använde Google Maps för att verifiera data från Syrien. När världen trodde att det var motståndsrörelsen som använt kemiska stridsmedel kunde den här gruppen bevisa att det var Assad som gjort det. Vi frågade vad de behövde. De ville kunna söka på Youtube på en karta med en tidslinje. Så vi byggde det verktyget." Det här lyfter han upp som ett exempel på något som utvecklas för en extrem situation, men som lika gärna kan användas på helt andra sätt.

"Du kan söka på Paris Fashion Week och klänningar och se att alla är blåa i år. Då har du ett jättebra trendverktyg för modebranschen. Vi har skapat teknologin för vem som helst att använda hur de vill." 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant