Startade sitt första bolag som 17-åring – nu ska hennes app ge dig en MBA på 30 minuter

Therése Gedda startade sitt första bolag redan som 17-åring, har vunnit Nobels ”Framtidens Innovatör”, hade högsta betyg i skolan och kan som talare dra in 20 000 kronor per minut. Nu ska hennes app kondensera en två-årig utbildning till halvtimmespass.

Management-litteratur kan många gånger tyckas lika ogenomtränglig som dimman måste ha varit för Gustav II Adolf när han stupade under slaget vid Lützen 1632. Floran av böcker med ”svar” på hur man blir en bättre ledare och människa på kuppen tycks aldrig ta slut.

Från början av nästa år ska det dock bli betydligt enklare att ta till sig det allra hetaste inom management. Då går nämligen 31-åriga serieentreprenören Therése Gedda live med edtech-appen 30minMBA.

Det säger sig självt att det inte går att få en hel MBA-utbildning på 30 minuter. Bolagets mission är snarare att ”överbrygga gapet mellan vad vetenskapen vet och vad affärsvärlden gör”.

”Många är entusiastiska och bygger upp egna bibliotek hemma eller på jobbet med management-litteratur, men hinner inte läsa böckerna när verkligheten gör sig påmind”.

En vanlig ledarskapsbok tar ungefär 8 timmar i anspråk, men i dagens samhälle pockar så mycket annat på vår uppmärksamhet att vi endast har 30 minuter över per dag för att ägna oss åt personlig och professionell utveckling.

30minMBA:s affärsmodell liknar Storytel-grundaren Jonas Tellanders tänk. Han har fått svenska folket att lyssna på ljudböcker i bilköer, när man färdas i kollektivtrafiken eller ger sig ut på joggingrunda. Det vill säga närhelst vi har tid över.

Tanken med 30minMBA-appen är också att kunna ge snabba kunskapsinjektioner inför exempelvis ett viktigt affärsmöte, men också bana väg för ett livslångt lärande inom näringslivet.  Kurserna kan handla om alltifrån hur man bygger upp en vara till hur man kan faktiskt kan träna upp sin karisma.

Den som lyssnar eller läser innehållet får förslag på hur kunskapen kan användas samt uppmuntras att reflektera över den. Det går också att få intyg att man har gått en viss kurs.

Rent praktiskt har Therése Gedda fått ihop ett dynamiskt team bestående av experter, skribenter och röstskådespelare för att göra managementlitteratur och teorier så lättsmält som möjligt. Hon experimenterar med Sverige som testmarknad, men räknar med störst efterfrågan från länder som Kanada, Australien och USA.

"Framförallt Australien och Kanada ligger långt fram med tänket på hur man skapar välmående och engagemang på arbetsplatsen”.

30minMBA har idag 8 personer spritt över 3 kontinenter, 30 aktiva rådgivare och några hundra supporters. Verksamheten är självfinansierad och drivs utifrån så kallad bootstrapping (intäkterna ska bära verksamheten, medan kostnaderna hålls på ett minimum).

Appen har redan testats av 500 personer och under processens gång har Therése Gedda flera gånger överbevisat personer som säger att det kostar tusentals dollar att utveckla en film eller kampanj. ”Vi har flera gånger lyckats få ned kostnaderna till 10 dollar för en kampanj”.

Det är ingen slump att hon talar i dollar och inte kronor eller att hon ibland har svårt att hitta svenska ord. Therése Gedda reser utomlands flera gånger per månad. Redan på söndag bör det av till New York för ett talaruppdrag - hon talar endast på engelska. Senare i veckan blir det Toronto.

Uppväxten i Helsingborg präglades också av en längtan efter den ”amerikanska drömmen”. Föräldrarna var entreprenörer och redan i mjölken till frukostflingorna fick hon lära sig att ”the sky is the limit”.

Generna kom till Therése fördel i det att hon på Lisbeth Salander-vis (en av huvudkaraktärerna i Stieg Larsson succéromaner) fick fotografiskt minne. Det bidrog starkt till att hon kunde kombinera att nå högsta betyg i samtliga ämnen i skolan (hon gick på privatskola) med ett idrottsutövande på hög nivå – hon började med fitness på elitnivå redan som 15-åring.

Som entreprenör är Therése trots sina blott 31 år ingen duvunge precis. Hon har aldrig haft ett ”riktigt jobb” och startade sitt första bolag som 17-åring – en period i ens liv då många snarare brottas med att hitta sin identitet. Företaget fick aldrig något namn och det första uppdraget var att skapa ett mentorsprogram åt en privatskola.

Uppdraget gick så pass bra att 95 procent av mentorerna kom från tunga poster – ofta kallat C-level på managementspråk.

Som 19-åring kom Therése in på Handelshögskolan i Stockholm och som 20-åring drygade hon ut intäkterna genom att inleda en karriär som proffstalare. Blott ett år senare gästföreläste hon just vid Handels, men också Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

Som kronan på verket fick hon så sent som förra året ta emot den prestigefyllda utmärkelsen SKAPA ”Framtidens Innovatör” för 30minMBA – utmärkelsen delas ut till minne av dynamitkungen Alfred Nobel.

Det är inte bara så att hon själv har varit aktiv som entreprenör under många år, utan också för Handelshögskolans räkning forskat om hur entreprenörer och intraprenörer fungerar. En av kontrollfrågorna då Therése bland annat intervjuade serieentreprenörer som Sendit-grundaren Hjalmar Winbladh var hur stor del av tiden man spenderar på viktiga saker.

”Entreprenörerna tyckte att frågan var konstig eftersom man aldrig skulle lägga tid på något oviktigt. Personer i kontrollgruppen svarade ofta att man gärna lägger sig i soffan för att stänga av hjärnan efter arbetsdagens slut”.

Slutsatsen blev att entreprenörer är lyckligare eftersom känslan av upplevd kontroll över sitt liv också banar väg för ett mer lyckligt sådant.

”Man kan så att säga att ha ett balanserat eller obalanserat kaos, haha”.

Vid en första anblick kan det tyckas som att Therése Gedda själv lever ett rörigt liv; förutom att driva egna bolag och föreläsa jobbar hon även som fitnessinstruktör. Hon har även tränat en rad sporter genom åren – alltifrån thaiboxning och kickboxning till tennis och basket.

Det finns dock en röd tråd i Theresé liv: Att kombinera entreprenörsandan med viljan att hjälpa andra att nå sin fulla potential. Det råder inga tvivel om att hon verkligen har jobbat hårt med att nå sin egen fulla potential. Som ett exempel drog Therése in hela 20 000 kronor per minut under ett tal på 3 minuter under konferensen ”Tedx Made in Europé”.

Hon lärde sig också tidigt att sticka ut från mängden och lyckades bland annat bana sin väg genom folkhavet när superentreprenören Richard Branson kom till Sverige för första gången. Hon hade förberett "mötet" minutiöst och hade 3 slagkraftiga punkter som skulle ta henne till slutmålet – att få inleda en mejlkonversation med sin idol, vilket också blev fallet.

”Jag gillar Richard Branson för att han uppmuntrar människor att nå sin fulla potential och är orädd som person”.

En annan idol är medgrundaren av flygbolaget Southwest Airlines – Herb Kelleher. Han har gjort sig känd för lättsmälta budskap som ”Just Plane Smart”.

”Han gör precis det jag vill åstadkomma med 30minMBA. Pratar så att folk förstår”.

Precis som numera bortgångna Apple-grundaren Steve Jobs gjorde ger sig Theresé ofta ut på långpromenader för att tänka. Gärna ihop med talarkollegan och tillika skaparen av sharkonomics-teorin – Stefan Engeseth.

Då jag sitter där och språkar med henne vid startup-klustret Epicenter på Malmskillnadsgatan i Stockholm slås jag plötsligt av hur förrädiskt det där med managementjargong egentligen är. Therése Gedda använder gärna ord som ”empower people” utan att konkretisera, att kunskap är ”power” och pratar om en företagskultur där ”people thrive”.

Det kan naturligtvis handla om hennes tidiga "amerikanisering", men på ett sätt faller hon, precis som många av oss andra, offer för det appen ska göra mer lättsmält – managementjargong.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA