Därför kunde den här lilla boxen säljas för 1 miljard dollar

Dollar Shave Club är det kanske tydligaste exemplet på hur finanskrisen banade väg för en ny affärslogik. Nu är uppstickaren med den nya affärsmodellen såld för 1 miljard dollar.

Den amerikanska drömmen är inte till salu, utan nu hyr man den.

Så beskrev amerikanska techsajten Techcrunch i våras hur det går att leva ett helt liv genom att prenumerera på varor och tjänster.

Trenden att hyra håller på att bli det "nya normala", enligt nordiske experten Morten Suhr Hansen.

Utvecklingen är sprungen ur senaste finanskrisen då många amerikaner såg sparkapitalet gå upp i rök. 50-63 procent har inte 500 dollar över för att hantera en kris. Och hårdast av alla har nog Millenniegenerationen drabbats. 48 procent av alla arbetslösa i USA tillhör den generationen och för den gruppen är det redan, och kommer än mer att bli, naturligare att hyra än att köpa.

Kalifornienbaserade Dollar Shave Club är det tydligaste exemplet på hur finanskrisen banade väg för en ny affärslogik.

Företaget riktar sig till män som vill ha billiga alternativ till dyra rakblad från Gillette och Schick.

Affärsidén är lika enkel som genial. Välj ett av tre rakblad och få skaftet på köpet. Betala ett par dollar när rakbladet är förbrukat.

Det tog endast fyra år innan dagligvarujätten Unilever köpte bolaget för 1 miljard dollar i somras. Dollar Shave Club omsatte 152 miljoner dollar 2015 och räknar med 200 miljoner dollar i år - någon vinst är det inte tal om.

Varför betalar Unilever uppemot fem gånger omsättningen för ett bolag utan vinst?

Svaret är enkelt. Man köper sig en genväg till den amerikanska rakbladsmarknaden och kan ta strid med konkurrenten Procter & Gamble. Jätten får också tillgång till unika insikter om en stor målgrupp.

Dollar Shave Club har gjort allt rätt enligt den prenumerationsbaserade affärslogiken:

Ge kunden ett mervärde eftersom den när som helst kan säga upp prenumerationen. Netflix förnyar ständigt utbudet - Dollar Shave Club skickar med tidningen "Bathroom Minutes" med raktips och livsråd i varje paket.

Skapa snackisar som driver försäljning i sociala medier. Dollar Shave Club sjösattes med en Youtube-video där kaxige grundaren Michael Dubin sa "produkten är så jävla bra, så mjuk att ett småbarn skulle kunna använda den". Webbsajten kraschade, bladen sålde slut på 6 timmar och videon har drygt 23 miljoner visningar.

Dollar Shave Club är bara ett exempel på framgångsrika företag som drivs enligt den nya affärslogiken.

Birchbox (sminkprodukter som skickas hem varje månad) och SurfAir (flyg så mycket du orkar och få enklare incheckning och gratis parkering på köpet) är andra exempel.

Butikskedjan Thorn var före sin tid då man för många år sedan körde en reklamsnutt med en rastafari som var så oerhört lycklig då han "hyrde sina saker från Thorn".

Omdiskuterade kosttillskottet VitaePro har haft kundklubbar länge, Sock Panda (beställning av lite annorlunda strumpor drog igång 2011) och Kalling.nu (där man kan prenumerera på märkeskalsonger för 79 kronor per månad) är ytterligare exempel.

I dag säljs också mjukvara på bred front som prenumerationer, där exempelvis lagringstjänsten Dropbox är en enorm framgång.

En rapport från The Economist Intelligence Unit 2014 visade att 80 procent av kunderna vill ha mer delning av varor och tjänster, leasing och just prenumerationer.

Harvard Business Review konstaterar dock att prenumerationsmodellen inte passar alla bolag.

De som föredrar återkommande intäkter utan att ge kunderna något extra gör bäst i att låta bli.

LÄS ÄVEN: Nästa bransch som snart kan vara historia: "Blockchain kan göra försäkringsbolagen överflödiga"


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.