Fotograf: Car2Go

Stockholms parkeringselände sätter P - Car2go lämnar Sverige

Bildelningsföretaget Car2go lämnar Stockholm och Sverige på grund av parkeringsbekymmer och sviktande intresse från Stockholmarna. I mitten av november kommer de små smart-bilarna att sluta rulla på Stockholms gator.

I slutet av december 2014 lanserade Car2go, världens största bildelningsföretag, i Stockholm men efter drygt ett och ett halvt år har man fått nog. Intresset har varit alltför svalt.

”Vi har idag omkring 5 000 aktiva användare i Stockholm vilket är mindre än vi hoppats på och behöver för att kunna driva tjänsten vidare i Stockholm vilket vi förstås tycker är tråkigt. I vissa städer växer intresset snabbt medan det i andra har svårt att få fäste och vi vet faktiskt inte riktigt varför”, säger Christian Müller, global kommunikationschef för Car2go till Veckans Affärer.

LÄS ÄVEN: "Världens mest underutnyttjade resurs" står inför sin största revolution

Idag har Car2go omkring 250 små smart-bilar i Stockholm och förteget är en del av Daimler som bland annat gör Mercedes och smart personbilar och Daimler lastbilar. Förra året gjorde car2go en förlust i Sverige på 35 miljoner kronor på en omsättning av blott drygt 8 miljoner kronor.

Car2go är en så kallad ”free-floating car-sharing” tjänst vilket innebär att bilarna står på vanligt parkering runt om i staden och lokaliseras, bokas och låses upp med hjälp av en app. I Stockholm finns ett bildelningsföretag till aktivt, BMW:s DriveNow med omkring 300 bilar.

Just parkering är ett bekymmer för bildelningsföretagen, dels på grund av kostnaden men framförallt för att man inte kan få dedikerade platser för bildelningsföretag vilket skulle underlätta för kunder att hitta och lämna bilarna. Från Stockholms stad är intresset att gå bildelningsföretagen till mötes svalt och dessutom vore det juridiskt krångligt.

LÄS ÄVEN: Unga bilister struntar i bildelning - nu vill alla ha egen bil!

”Vi kände förstås till den situationen när vi startade i Stockholm och har försökt få till stånd en överrenskommelse med staden på något sätt men inte lyckats”, säger Christian Müller.

I januari i år lade car2go också ner i Köpenhamn efter sviktande intresse där. I Köpenhamn hade staden dessutom året innan gjort en upphandling av bildelning som vanns av Arriva till sammans med DriveNow som idag har 400 elbilar i Köpenhamn.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  2. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  3. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Elgiganten slår rekord: Företaget växer så det knakar
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  5. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.