Fotograf: Car2Go

Stockholms parkeringselände sätter P - Car2go lämnar Sverige

Bildelningsföretaget Car2go lämnar Stockholm och Sverige på grund av parkeringsbekymmer och sviktande intresse från Stockholmarna. I mitten av november kommer de små smart-bilarna att sluta rulla på Stockholms gator.

I slutet av december 2014 lanserade Car2go, världens största bildelningsföretag, i Stockholm men efter drygt ett och ett halvt år har man fått nog. Intresset har varit alltför svalt.

”Vi har idag omkring 5 000 aktiva användare i Stockholm vilket är mindre än vi hoppats på och behöver för att kunna driva tjänsten vidare i Stockholm vilket vi förstås tycker är tråkigt. I vissa städer växer intresset snabbt medan det i andra har svårt att få fäste och vi vet faktiskt inte riktigt varför”, säger Christian Müller, global kommunikationschef för Car2go till Veckans Affärer.

LÄS ÄVEN: "Världens mest underutnyttjade resurs" står inför sin största revolution

Idag har Car2go omkring 250 små smart-bilar i Stockholm och förteget är en del av Daimler som bland annat gör Mercedes och smart personbilar och Daimler lastbilar. Förra året gjorde car2go en förlust i Sverige på 35 miljoner kronor på en omsättning av blott drygt 8 miljoner kronor.

Car2go är en så kallad ”free-floating car-sharing” tjänst vilket innebär att bilarna står på vanligt parkering runt om i staden och lokaliseras, bokas och låses upp med hjälp av en app. I Stockholm finns ett bildelningsföretag till aktivt, BMW:s DriveNow med omkring 300 bilar.

Just parkering är ett bekymmer för bildelningsföretagen, dels på grund av kostnaden men framförallt för att man inte kan få dedikerade platser för bildelningsföretag vilket skulle underlätta för kunder att hitta och lämna bilarna. Från Stockholms stad är intresset att gå bildelningsföretagen till mötes svalt och dessutom vore det juridiskt krångligt.

LÄS ÄVEN: Unga bilister struntar i bildelning - nu vill alla ha egen bil!

”Vi kände förstås till den situationen när vi startade i Stockholm och har försökt få till stånd en överrenskommelse med staden på något sätt men inte lyckats”, säger Christian Müller.

I januari i år lade car2go också ner i Köpenhamn efter sviktande intresse där. I Köpenhamn hade staden dessutom året innan gjort en upphandling av bildelning som vanns av Arriva till sammans med DriveNow som idag har 400 elbilar i Köpenhamn.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  4. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  5. Lämnade Avanza efter 20 år – här är Hembergs nya uppdrag
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant