Göran Folkesson, vd Clean Motion

”Tunga elbilar som Tesla är ingen lösning”

Svenska Clean Motion tror inte bara att framtidens hållbara transporter går på el utan också på tre hjul. "Marknaden är enorm och vi har en lönsam affärsmodell från dag ett", säger vd Göran Folkesson.

Hur skapar vi framtidens fordonsflotta som är betydligt mer energieffektiv än dagens? En given väg att gå är förstås att alltmer jobba sig bort från det fossilbaserade bränslet, mot elbilar och här har inte minst Tesla blivit en medial älskling. Ett annat sätt att se på utvecklingen är i stället att laborera med en annan minst lika viktig parameter. Nämligen vikt.

E-PRIZE 2016

Sveriges största energipris - som belönar de svenska företag som har de mest innovativa och klimatsmarta energilösningarna. Nio finalister tävlar om förstapriset i tre kategorier; Förnybar energi, Energieffektivisering, 
Hållbara transporter.

Vinnarna presenteras på Hållbarhetsdagen den 13 oktober.

Juryn består av: Rémy Kolessar, chef forskning och innovation, Energimyndigheten, Lina Bertling Tjernberg, professor smart grid technology, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, Stefan Henningsson, senior adviser climate innovation, Världsnaturfonden, WWF, Jonas Abrahamsson, vd E.ON Sverige och Per Olof Lindsten, digitalchef Veckans Affärer

Det var Göran Folkessons idé när han drog i gång Clean Motion som arbetar med att utveckla elbilar: Måste verkligen en person på 75 kilo ensam fara fram i en koloss som väger 1,5 ton?

LÄS ÄVEN: Trehjulingen från Lerum går till börsen i vår

"Vår utgångspunkt var att bygga ett så energisnålt fordon som möjligt. Och hur gör vi det? Jo, genom att drastiskt sänka vikten", säger Christoffer Sveder som är marknadschef på Clean Motion.

Fordonet som Clean Motion har utvecklat heter Zbee, ett trehjuligt fordon som påminner om en indisk tuktuk. Den är klassad som en moped, drivs av en elmotor, kostar runt 80 000 kronor och rymmer tre personer. Och den väger bara 270 kilo med sin kaross i glasfiberkomposit.

VA FINANS: Följ Clean Motions aktie

"Vi gör en global produkt och i februari i år började vi leverera våra första fordon i Indien. Där är marknaden enorm och vi har en lönsam affärsmodell från dag ett genom att vi hyr ut fordonen som också fungerar som rullande reklampelare."
I dag rullar tjugofem Zbees i Indien och efterfrågan är stor. Karossdelarna tillverkas i Kungshamn och slutmonteringen sker i Delhi, men på sikt ska man bygga mikrofabriker som är lokalt placerade på respektive marknader.

"Att bygga tunga och stora elbilar, som till exempel Tesla, är i längden ingen hållbar lösning. Det fungerar bara om det finns tillgång till mycket energi, vilket inte särskilt många länder har. Fast den här debatten existerar knappt i dag här hemma­, men vi måste våga ha ett perspektiv som är större än Sverige!"

Det här första finalisten av nio i året E-Prize, Sveriges största energipris. Håll koll här på va.se de kommande dagarna för att läsa om de övriga. 
Och missa inte Hållbarhetsdagen 2016, Veckans Affärers stora konferens om energiinnovation den 13 oktober.


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Sverige blev just först i världen med ännu ett digitalt genidrag
  2. Folk dömer dig på bara några sekunder – här är egenskaperna som räknas, enligt forskare
  3. Nu byter Klarna namn – och det kommer röra om rejält på bankmarknaden
  4. Volvos ägare köpte just upp Storbritanniens hetaste sportbilsmärke – det här ska de göra tillsammans
  5. Så kan två 25-åringar utan utbildning dra in upp till 80 000 kronor för varje bild de lägger upp på Instagram
  1. Nu lämnar Nordea Sverige - enligt uppgifter
  2. Nu byter Klarna namn – och det kommer röra om rejält på bankmarknaden
  3. 80-åriga mattesnillet knäckte Wall Street-koden – nu drar han in 1,2 miljarder varje månad
  4. "Det finns ingen bostadsbubbla - priserna fortsätter stiga i många år"
  5. ”Inte ens högutbildade kommer ha råd med bostad”

SENASTE VA

VA Karriär