Fotograf: Pexels

Entreprenörerna som misslyckats: Det här ångrar vi bittert

9 av 10 startup-bolag går under. Se till att ditt är det tionde.

Eftertankens kranka blekhet. Det är ett klassiskt uttryck för saker man brukar ångra. Gordon Tredgold är inte bara föreläsare, ledningscoach och affärskonsult, utan har också misslyckade startups i sin repertoar. Så han om någon vet hur det känns att misslyckas med en affärsidé.

Nu har han kokat ned sina erfarenheter till fem punkter som misslyckade entreprenörer brukar ångra.

1. Definierade inte kunden korrekt
Gordon Tredgold upphör aldrig att förvånas över hur många som inte kan ge ett klart svar på vad som är främsta målgruppen. Det är ännu värre om man anser att alla kan vara en kund. Det kan visserligen finnas en sanning i det, men specificerar man inte vilken grupp eller grupper du ser som mest vinstgivande lär du få problem.

Ju mer träffsäkert du kan definiera din kund desto skarpare och mer målinriktad marknad får du.

2. Skapade inte tillräcklig hävstångseffekt av nätverket
Det kan vara svårt att sälja ditt nätverk. Det kanske inte känns rätt eller som att du ber om allmosor från vänner. Men nätverket är en ovärderlig källa för "leads". Då Gordon Tredgold var illa ute med en sin egen business letade han hela tiden efter nya kunder trots att 80 procent av alla uppdragen kom från nätverket.

LÄS ÄVEN: Psykologen: Fem sätt att göra ett fantastiskt första intryck - och några katastrofala misstag

3. Sålde inte tillräckligt aggressivt
Försäljning är tufft och många föredrar att utveckla verksamheten än att bedriva sälj. Men lägger du för mycket tid i verksamheten har du snart ingen att göra affärer med. Ingen försäljning, ingen verksamhet. Så enkelt är det.

Gordon Tredgold menar att alla måste ha månads- och veckovisa säljmål som förenas med det övergripande affärsmålet. Målen måste bevakas kontinuerligt och nödvändiga åtgärder bör vidtas omgående. Den som inte är aggressiv i sin försäljning menar nog heller inte allvar med att få verksamheten att bli framgångsrik, resonerar han.

4. På tok för låg prissättning
Det är lätt att falla i fällan och sälja efter kostnad snarare än värde, men det blir mest att skyffla pengar fram och tillbaka. Sätt hellre priset utefter värdet du kan förmedla till kund snarare än kostnaden för att utföra själva arbetet. Det Tredgold ångrar allra mest var när han tog 1 000 dollar per dag och löste ett problem för en kund som sparade 500 000 dollar per år. Förstå värdet på det du levererar och ta betalt därefter.

5. Fokus på omsättning – inte vinst
Det handlar inte om hur mycket du tar betalt, utan hur mycket du behåller. Gordon Tredgold konstaterar att han skulle kunna dra sig tillbaka som en förmögen man om han fick en dollar varenda gång en entreprenör misslyckats för att man inte förstod sina kostnader. Det vill säga det är självklart bra med fokus på intäkter, men man måste framförallt förstå vad som en gör verksamheter vinstdrivande. 

Han drar sig bland annat till minnes en kund som omsatte 30 000 dollar per månad inom endast 5 månader och som ville utöka till 60 000 dollar eftersom det rådde stor efterfrågan på produkten. Första frågan var vad vinstmarginalen låg på, men det hade kunden ingen aning om.

Gordon Tredgold konstaterar att bolag kan gå under på grund av massa skäl, men att det är de som inte borde ha gjort det som vi ångrar mest och drömmer om vad som kunde ha blivit.

LÄS ÄVEN: På väg att säga upp dig? Gör absolut inte så här


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Nu inleds brottsutredning mot Elon Musk – ger skrämselhicka på börsen
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant