Fotograf: Wikimedia

En papperstrave 18 000 gånger högre än Mount Everest - men nu minskar vår pappersanvändning

Efter 40 års siande - nu kommer det papperslösa kontoret.

Amerikanska företag skriver ut eller kopierar cirka 1 biljon papper per år. Bakar man även in pappersproducerande verksamhet som bolag som skriver ut fakturor och annat stiger siffran snabbt till 1,6 biljoner papper, enligt Wall Street Journal. Staplar man alla papper på hög når den 18 000 gånger högre än världens högsta berg Mount Everest – som är 8048 meter.

Redan 1975 "lovade" en analytiker från den amerikanska konsultjätten Arthur D. Little i en artikel i Business Week att papper skulle vara på väg bort från kontoren 1980 och så gott som helt försvunnet 1990. Verkligheten blev dock en helt annan.

Under 40 år har näringslivet formligen drunknat i papper och så sent som 2007 slogs rekord, enligt John Shane, som är analytiker vid InfoTrends och har studerat print- och dokumentindustrin under ett kvarts sekel. Nu har dock snabbt ökad användning av mobiler, surfplattor och andra slags enheter banat väg för ett trendbrott.

Sedan en tid tillbaka har nämligen papperskonsumtionen för första gången minskat med i genomsnitt 1-2 procent per år. För 2016 ligger konsumtionen redan 10 procent under peaken 2007, enligt Wall Street Journal. 

Minskningen är också sprungen ur framväxten Unicorn-bolag som DocuSing – en storspelare inom elektroniska signaturer.

Wall Street Journal kan konstatera att det alltid är farligt att säga att det är "annorlunda den här gången", men nu kan så verkligen vara fallet. Samtidigt finns stora frågetecken. 60 procent av utskrifterna kan kopplas till processer som förändras långsamt på bolagen eller kanske inte förändras alls.

Det är framförallt små och medelstora företag som varit långsamma med att få bort allt papper och fullt ut digitalisera sitt arbetsflöde. Wall Street Journal kan konstatera att pappret också har stora fördelar i det att det knappt väger något, är läsbart i alla former av ljus och heller inte behöver internetuppkoppling.

Koperingsjätten Xerox anlitar bland annat etnografer för att studera varför människor trycker ut papper. Forskningen visar att det finns mycket som sitter "i väggarna" som styr arbetsprocesserna på bolaget, vilket gör det svårare att förändra synsättet. Då Zerox frågade sina respondenterna varför 40 procent av utskrifterna kan kopplas till sådant som inte ens är nödvändigt för jobbets räkning blev svaret att de "gillar papper". 

Som bekant byggdes inte Rom på en dag – även om processen med att gå till ett papperslöst kontor redan hunnit ta 40 år. Lo Wee Teck, chef för konsument på analysföretaget Euromonitor, menar det är den äldre generationen - "dinosaurierna" - som bromsar utvecklingen.

"Jag tror att det kommer att ta 15-20 år innan Millennial-generationen som är uppvuxen med digitala foton och smarta telefoner tar över seniora positioner i bolaget och då får vi också se en övergång till det papperslösa kontoret", säger han till Wall Street Journal.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant