Elsa Ahlenius, HR-partner på Enfo. Fotograf: Enfo

Personalexpertens 5 bästa tips för att hitta jobbmotivationen efter semestern

Att hitta tillbaka till motivationen efter en lång semester är inte alltid det lättaste. Personalexperten Elsa Ahlenius menar att man måste ta det lugnt i början efter ledigheten.

När personalexperten Elsa Ahlenius kom tillbaka till Sverige efter flera år utomlands märkte hon att trots att den svenska långsemestern har många positiva effekter leder den också till vissa problem när många kommer tillbaka till jobbet.

Fördelarna med en lång semester är bland annat att man får möjlighet att verkligen slappna av och hinna reflektera över sitt jobb och privatliv. Men det finns samtidigt saker som vi i Sverige kan lära oss från andra länder, menar Ahlenius, som jobbar som HR-partner på Enfo.

"Logga ut! Har man kort semester blir man bättre på att gå offline, stänga av jobbmobilen och ta riktig semester. Det behöver vi svenskar bli bättre på", säger hon.

LÄS ÄVEN: Professorn: "Vi borde bara jobba två timmar per dag"

För VA.se avslöjar Elsa Ahlenius sina fem bästa tips för att hitta tillbaka till jobbmotivationen:

1. Var realistisk mot dig själv och dina kollegor, ge dig själv tid att landa i vardagsrutinerna. Bygg successivt upp arbetsbelastningen och vänta med att lägga i femmans växel. Många blir stressade av att de känner sig trötta och saknar arbetslust de första dagarna på jobbet trots att de har haft tid att vila men det är normalt, omställningen kräver tid och energi eftersom kroppen är ovan vid rutiner.

2. Håll kalendern relativt fri från möten den första veckan.

3. Skapa en plan för hur du ska prioritera uppgifter och projekt i höst och bryt ned målen i realistiska bitar. Ta chansen, efter semestern har du en förmåga att se den större bilden och att tänka kreativt som tenderar att försvinna mer och mer under långa perioder av jobb.

4. Boka in en till semester! Det räcker med en långhelg, något att se fram emot. Den holländska forskaren Jessica De Bloom som specialiserat sig på att studera semesterns effekt på vår psykiska hälsa menar att det inte är själva längden på en enstaka semester som är mest effektfullt utan att vi regelbundet har inplanerade ledigheter för optimal hälsa och välmående. På så sätt håller vi motivationen uppe.

5. Fortsätt med de goda vanor du tagit dig tid för under semestern och som gör att du kopplar av och varvar ner. Det är lätt att dra ned på dessa aktiviteter när vi känner att vi har för mycket att göra på jobbet. Fortsätt läs böcker, middagar med vänner mitt i veckan, träna, göra utomhusaktiviteter och ta tid för dina hobbys. På så sätt skapar du bättre ork och problemlösningsförmåga när du arbetar.

LÄS ÄVEN: "Många med psykisk ohälsa har avundsvärda förmågor"


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.