Fotograf: Pixabay

Billig alkohol ska få upp snabbmatskedjans försäljning efter att skandalen med avföringsbakterier fått kunderna att svika

Halverade priser ska sätta fart på försäljningen.

VA.se har tidigare skrivit om hur den amerikanska snabbmatkedjan Chipotles försäljning har rasat efter att dess restauranger drabbats av ett utbrott av avföringsbakterien E. coli. 

För att vinna tillbaka kunderna initierades nyligen ett kundlojalitetsprogram - Chiptopia. Bolagets vd Steve Ells sa i juli att programmet slagit väl ut och att kunderna "omfamnar programmet". Tidigare har även kuponger på gratis mat delats ut för att få upp försäljningen.

Men detta räcker inte för Chipotle. Nu rullar man ut en kampanj med rabatterade priser på alkoholhaltiga drycker, skriver Time. Mellan kl 16-20 har Chipotle "happy four hours" i vissa amerikanska stater.

Erbjudandena varierar mellan staterna, exempelvis erbjuds kunder alkoholhaltiga drycker för halva priset, eller två öl eller margaritas till priset av en. Det är i Iowa, Kansas, Kentucky, Missouri, Nebraska, Ohio och Wisconsin, samt i Chicago som kampanjen gäller.

"Vi vet att restaurangerna går bra vid frukost och lunch, men vid middag tenderar restauranger med bordsservice lyckas bättre", säger Darren Tristano, vd för Technomic, som hjälper Chipotle med analyser, till CNBC. "För den yngre generationen som efterfrågar drycker till överkomliga priser, kan restauranger med mer begränsad service passa bättre."

Här kan du läsa om hela förloppet med Chipotles bakterieutbrott:

Kunder sjuka av snabbmatskedjan - aktien rasar
Chipotle stänger ned alla restauranger efter sjukdomsfallen
Halverar chefernas löner - efter att kunder fått vinterkräksjukan av maten
Kedjan vill bli ännu större - satsar på egna hamburgare
Ny smäll för Chipotle: Stäms för virusutbrott
Utbrottet av avföringsbakterier får vinsten att rasa 82 procent


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST