Fotograf: Brendan McDermid

E-handelsjätten uppges överväga ett uppköp av Netflix

I ett försök att etablera sig inom strömmad video uppges Alibaba överväga ett bud på Netflix.

Alibaba försöker etablera sig inom strömmad video och enligt finanssajten Benzinga sägs det kinesiska bolaget överväga ett bud på Netflix. Sedan tidigare har Alibaba satsat på Tmall Box Office, en tjänst som liknar just Netflix.

För ett år sedan uttalade Liu Chunning som är chef för Alibabas Digital Entertainment-enhet att målet är att bli som HBO och Netflix i USA.

Enligt en källa skulle ett Netflix-förvärv från Alibabas sida dämpa konkurrensen från LeEco, som också satsar stort på distribution av innehåll. LeEco är sedan tidigare verksamma med en streamingtjänst i Kina och har planer på att expandera till USA. Häromdagen kom uppgifter från Variety som gjorde gällande att LeEco har ett samarbete kring innehåll på gång med Netflix.

Det återstår att se om det finns någon substans bakom uppgifterna om Alibaba och Netflix eller om det mest är lösa spekulationer. Klart är i alla fall att marknaden tar viss notis av Benzinga-artikeln då Netflix-aktien snabbt steg 3,6 procent på fredagseftermiddagen.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.