Fotograf: TT

Icas hyllade reklamfilmer är långt ifrån jämställda

Matjättens populära reklamsåpa är ojämställd, visar en ny undersökning.  

Visst gillar vi Icas reklamfilmer. Ica-Stig, Ica-Jerry och Ica-Cindy. Reklamsåpan har skapat många favoriter genom åren. Den är till och med så populär att den kammar hem visningar utanför tv-soffan. Åren 2011 till 2015 hade enbart reklamfilmerna 1 230 017 visningar på Icas youtube-kanal med drygt 34 000 följare. 

Utöver succén bland tittarna, har serien fått många utmärkelser under sin speltid. Den har bland annat blivit hyllad för sin mångfald. Nu visar dock en ny undersökning att Icas reklamfavorit inte presterar på samma nivå när det gäller jämställdhet.

LÄS ÄVEN: "Sluta säga att vi är bäst på jämställdhet - vi har fortfarande långt kvar!"

Malmöbaserade GenderTime är det som har gjort undersökningen. Där presenterats att männen i reklamsåpan har varit tre gånger fler än kvinnorna. Och att männen dessutom har fått 80 procent mer taltid under åren.  

Totalt har 359 avsnitt spelats in, från 2006 till juli 2016, och de allra flesta finns tillgängliga i Icas egen app, ICA Play. Det är därifrån mätningen har utgått. 

I en kommentar till 8till5 HD Sydsvenskan säger Fredrik Eklöf, jämställdhetskonsult och en av grundarna bakom GenderTime att: ”Det här är ett väldigt bra exempel på hur svårt det är att hålla olika diskrimineringar i huvudet samtidigt”.

Han betonar att han inte tycker att det är Icas fel, men lyfter fram att stora bolag har ett ansvar. 

”Det visar hur stark den manliga normen är i praktiken. Vi hyllar reklamsåpan för sitt inkluderande anslag men reagerar inte alls på att den ger kvinnor mindre utrymme än genomsnittet på bara trettio procent för media.”

LÄS MER: Rapport: Bolagen som är sämst i världen på jämställdhet


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.