Fotograf: Universal Avenue

Hans startup spås bli nästa svenska unicorn - landade just ny investering på 86 miljoner

Svenska bolaget gör det möjligt för internationella varumärken att nå nya marknader med frilansande ambassadörer.

Spotify, Klarna och King har redan anslutit sig till Unicorn-klubben. Det vill säga bolag värderade till minst 1 miljard dollar eller cirka 8,6 miljarder kronor. Detsamma gäller bolag som Skype och Minecraft-skaparen Mojang. Det sistnämnda såldes till Microsoft för 2,5 miljarder dollar 2014. 

På sikt kanske ytterligare ett svenskt bolag kan vara på väg till Unicorn-klubben – Universal Avenue. I alla fall om man får tro sajten Swedish Startup Space som publicerade en artikel med rubriken "Universal Avenue – The Next Nordic Unicorn" förra våren. 

Så här skrev man: "Hört om Universal Avenue? Ryktet sprids snabbt i Stockholm om att det här är nästa heta startup att hålla kolla på."

Nu verkar det som att Swedish Startup Space gett en riktigt träffsäker spaning. Universal Avenue har nämligen precis fått klart med en kapitalinjektion på 86 miljoner kronor. Den leds av Fidelity-ägda Eight Roads, men investmentbolagen Northzone och Moor ingår också i rundan. 

LÄS ÄVEN: Sverige tar silver i europeiska Unicorn-racet – endast slaget av Storbritannien

Universal Avenues affärsmodell går ut på att erbjuda frilansande säljstyrkor - så kallade "brand ambassadors". Varumärken världen över kan genom plattformen komma i kontakt med säljare, som i sin tur representerar märket i kontakter med lokala företag, till exempel hotell, restauranger och butiker. Modellen gör att kunderna kan variera användningen av Universal Avenues säljstyrkor allteftersom behovet förändras. 

Det råder ingen brist på säljare, utan bolagets vd, Johan Lilja, uppger att Universal Avenue får in cirka 100-150 ansökningar per dag från potentiella säljare. Han berättar också att han dagligen ställer sig frågan vad det innebär att vara en duktig säljare 2016. 

"Historiskt har säljare kopplats ihop med bilförsäljartypen som lurar på kunder onödiga produkter. För oss är autenticitet och relationsbyggande centralt", säger Johan Lilja. 

Han menar att Universal Avenues approach inte bara passar säljare som verkligen drivs att arbeta med produkter de verkligen tror på, utan också kundernas varumärken eftersom man gärna vill representeras av genuina ambassadörer. 

Universal Avenue tar rygg på en våg i USA där 40 procent av den arbetsföra befolkningen förväntas överge 9-5-kulturen under de kommande 4 åren för att bli sina egna, enligt Johan Lilja. Här menar han att bolagets modell med flexibla arbetsdagar, resor i jobbet och möjlighet att vara sin egen chef lockar många säljare. 

Det är inte första gången Universal Avenue får in större summor – företaget har fått in lite drygt 60 miljoner kronor tidigare. Då som nu ska pengarna användas till en global utrullning av plattformen.

LÄS ÄVEN: Fick nobben 70 gånger – nu är hans bolag en unicorn

Universal Avenue har 50 anställda med huvudkontor i Stockholm och verksamhet i Norge, Finland, Storbritannien, Spanien och Grekland. Visionen är att täcka drygt 50 procent av världens städer med 5 miljoner invånare och uppåt inom 3 år.

Johan Lilja siktar på att nå miljardtals kronor i omsättning, men vill inte i dagsläget kommunicera några specifika omsättningsmål. 

Varför behöver man säljare?
"Bolag som kan driva sälj i höga volymer utan säljare är unika undantag - specifika produkter mot specifika målgrupper. De slutkunder vi riktar oss mot; hotell, restauranger, butiker, frisörer et cetera har ett behov av att förstå vad som finns tillgängligt och få hjälp att komma igång", säger Johan Lilja.

Han hävdar att direktförsäljning är den mest effektiva försäljningsformen och att bolagets affärsmodell innebär global digital approach på en traditionell industri. Johan Lilja ser likheter med hur Uber vände upp och ned på taxibranschen och utmanade bolag som Taxi Stockholm. 

Vad gör er affärsidé unik - låter enkel att kopiera och går inte direkt att patentera?
"Skillnaden generellt sett är att vi inte går i direkt konkurrens med existerande traditionella säljbolag, vi börjar snarare jobba med dem som partners på plattformen", säger Johan Lilja.

Universal Avenue tränar kontinuerligt sina "brand ambassadors" samt lägger stor vikt vid att säkerställa att dessa kopplas till relevanta varumärken och leads – säljingångar. 

"Vi jobbar mycket baserat på data för att genom relevanta rekommendationer öka "earnings per hour" för våra säljare på plattformen och kontinuerligt öka träffsäkerheten i vår rekrytering", säger Johan Lilja.

Storkunder är Soundtrack Your Brand – Spotifys businessgren – och betalkoncernen Bambora. Johan Lilja vill dock inte gå in på vad den typen av kund kan generera i omsättning. 

LÄS ÄVEN: Startupen som hjälper dig skippa fast boende - och bli en digital nomad

Vilka är de vanligaste säljproblemen ni stöter på hos bolag?
"Många bolag i 'tech-sektorn' är duktiga på produkt men svaga på sälj, de fokuserar ofta på att presentera features snarare än hur det skapar värde för deras slutkund", säger Johan Lilja. 

Hur skulle du beskriva Universal Avenues relation till delningsekonomin?
"Universal Avenue befinner sig snarare i "On-demand" eller "gig" ekonomin och en framtid där man jobbar på sina egna villkor, var man vill, när man vill och med de jobb man vill", säger Johan Lilja.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant