Christian von Koenigsegg poserar vid en Saab. 2009 var han och ett konsortium nära att köpa den blödande svenska biltillverkaren. Fotograf: Adam Ihse/TT

Svenske bilkungen blickar framåt - tror på självkörande och elektriska superbilar

Christian von Koenigsegg säljer sina handbyggda superbilar för 20 miljoner kronor styck och tror att bilbranschen står inför ett blodbad. Själv kör han Tesla.

De senaste decennierna har de svenska folkbilarna Volvo och Saab fått sig rejäla törnar. Samtidigt har Christian von Koenigsegg mot alla odds byggt upp en framgångsrik produktion av svenska superbilar i Ängelholm.

I den helt robotlösa fabriken bygger personalen mödosamt, med händerna, ihop omkring femton bilar per år som säljs till kunder över hela världen. Vill du ha fälgarna helt i kolfiber? Då får du lägga på 150 000 kronor. Per fälg.

I över 20 år har han och ett gäng entusiaster arbetat vid sidan av de stora bilbolagen. De har gjort saker på sitt eget sätt på gott och ont. Den traditionella bilbranschen tror han står inför ett blodbad.

"Det är en äcklig gammal sketen bransch som vi aldrig varit en del av. Det är motsatsen till Silicon Valley. Motsatsen till mjukvara. Fruktansvärt. Den värsta branschen du kan tänka dig", säger han till VA.

Till skillnad från många andra i branschen förutspår grundaren av Koenigsegg eldrivna och förarlösa superbilar i framtiden. Han ser även att kineserna börjar röra på sig och på allvar utmana de västerländska jättarna.

"Elektrifieringen och de förarlösa bilarna är den stora bubblande grejen och kineserna gör en kraftfull anstormning på de punkterna. De har precis börjat kunna bygga bilar som är någorlunda vettiga. Jag var på bilmässan i Peking i våras och det här var första året som jag tänkte att 'det här är inte långt ifrån en riktig bil'. De går radikalt in på förarlösa och elektrifierade bilar i alla segment. Sportbilar, konsumentbilar, bussar. Allt som rör på sig", säger han.

Privat kör han Tesla. I det bolaget köpte han aktier så fort det gick. "Det var inte fel", säger han.

Precis som Tesla-grundaren Elon Musk har Christian von Koenigsegg projekt vid sidan om. 

I en "garderob" i fabriken i Ängelholm har han och ett team i över 15 år utvecklat en ny motor, berättar han. Den har potential att bli något betydligt större än bilen Koenigsegg. 

Den nya förbränningsteknologin de utveckar påstås både spara bränsle och minska utsläppen och den skulle kunna användas i alla bilar - inte bara i Koenigsegg. Han kallar det för "den största förändringen i förbränningsteknologi på hundra år."

Det här är en nedkortad version av en längre intervju med Christian von Koenigsegg som är publicerad i Veckans Affärer #25 2016. Finns i butik nu!

Intervjun tar bland annat upp:
- Christian von Koenigseggs entreprenörsresa
- Varför självkörande bilar - och superbilar - är framtiden
- Den kinesiska anstormningen i bilbranschen
- Vad han letar efter när han anställer
- Varför titlar och utbildningar är onödiga
- Den nya motortekniken
- Hans syn på innovation

0-389 km/h på 22 år

1994 Grundar Koenigsegg när han är 22. Logotypen baseras på ätten von Koenigseggs vapensköld.

1996 Första prototypen är klar.

1999 De första externa investerarna kommer in.

2001 Christian von Koenigsegg tar ut lön från bolaget för första gången.

2002 Modellen Koenigsegg CC8S börjar serietillverkas i fabriken i Margretetorp.

2003 Fabriken brinner ned. Verksamheten flyttas till F10 utanför Ängelholm.

2005 Den norske affärsmannen Bård Eker går in efter en nyemission. Koenigsegg CCR slår Guinness världsrekord i hastighet för serietillverkade bilar. 388,87 km/h.

2009 Förhandlar med en grupp investerare med General Motors om att ta över det krisande bilmärket Saab. Förhandlingarna avbryts eftersom de blir för långdragna.

2016 Lanserar modellen Regera. Når över 100 anställda.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant