Fotograf: Marcio Jose Sanchez / TT

Krisexperter: Elon Musks hantering av Tesla-kraschen är ett skolboksexempel på hur det inte bör gå till

Med frontalangrepp och statistik försöker han slå tillbaka mot de som fördömer hans Tesla.

Tesla-grundaren Elon Musk har försvarat sitt elbilsbolag med näbbar och klor efter att en person omkom i samband med en krasch när fordonets Autopilot-funktion var på. Nu sågar krisexperter hanteringen vid fotknölarna.

Det första dödsfallet i en självkörande bil blev känt häromveckan.

LÄS ÄVEN: Tesla utreds efter dödlig krasch – kan behöva återkalla tusentals bilar

40-årige egenföretagaren och Tesla-entusiasten Johsua Brown omkom i Florida maj efter att Autopilotfunktionen för hans Tesla Model S misslyckats med att upptäcka en lastbil på väg på att göra en vänstersväng vid en korsning vid en dubbelfilig väg med mittremsa.

Efter händelsen har Elon Musk bland annat försvarat sig med att 500 000 människoliv skulle kunna skonats enbart under förra året om autopilot var standard i samtliga bilar på jorden.

Nu rapporterar brittiska The Guardian att experter på krishantering hävdar att såväl Elon Musks agerande som Teslas är skolboksexempel på hur en krishantering inte bör gå till.

”Det som en vd ska göra då det har skett ett dödsfall kopplat till bolagets produkter är att bemöta det, först och främst med, medlidande, och sedan med ord som uttrycker kompetens och självförtroende”, säger Jonathan Bernstein vd på Bernstein Crisis Management till The Guardian.

Att som Elon Musk hänvisa till statistik som förklarar varför ett dödsfall inte är någon stor sak i förhållande till den stora bilden har gång på gång visat sig oerhört ineffektivt om man vill få den allmänna opinionen på sin sida

”Jag har under väldigt lång tid inte sett någon så dåraktig som provar den statistiska approachen”, säger Jonathan Bernstein till The Guardian.

Men det handlar inte bara om att Elon Musk har misslyckats med att kommunicera medlidande angående den tragiska olyckan.

Han har också fäktat vilt i sociala medier och också gått till frontalangrepp mot en Fortune-artikel.

Allt började med att National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, inlett en undersökning av olyckan nära en månad efter att den skett. 

LÄS ÄVEN: Självkörande Tesla kraschar – andra gången på tre månader

Tesla publicerade då ett blogginlägg där man hävdade att Joshua Browns död är den första på över 20,9 miljoner mil med autopilot. 

Dagen efter var Elon Musk inte sen att haka på en Vanity Fair-kolumnist som skrivit att 1,3 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor.

Elon Musk twittrade:

”1 person dör i en Tesla med autopilot på och folk fördömer förarlösa bilar som osäkra”

Kort efter gick Elon Musk ut med ytterligare ett inlägg där han beskrev Joshua Browns död som ”statistiskt oundviklig”.

Men detta är bara början.

I veckan gick han till rasande angrepp mot en Fortune-journalist och skrev:

”…olyckan var skräpmaterial till din BS-artikel och gav ökade annonsintäkter. Men det var inget skräp för Tesla som marknaden har visat”.

Bakgrunden till bråket är att Fortune-journalisten ifrågasatt varför Tesla omedelbart informerat NHTSA om olyckan, men dröjt en månad innan man gick ut offentligt.

Offentliggörandet skedde dessutom först då NHTSA beslutat sig för att dra igång en utredning om olyckan, enligt The Guardian.

Fortune-journalisten menade att just tidpunkten för offentliggörandet var av väsentlig betydelse eftersom Tesla och Elon Musk sålt aktier till ett värde av 2 miljarder dollar drygt 2 veckor innan olyckan blivit offentlig känd.

LÄS ÄVEN: Efter alla motgångar - så ser analytikerna på Tesla just nu

I ett blogginlägg gav Tesla elunderstöd till Elon Musk och hävdade att bolaget knappt startat utredningen av olyckan innan man informerat NHTSA om den.

Men också Sam Singer som är vd på kriskommunikationsfirman Singer Associates menar att krishanteringen är under all kritik.

”Olyckligtvis tycker jag att Tesla har förlorat mycket trovärdighet när det gäller hur man hanterade krisen och dödsfallet för en av sina kunder. Det har varit ett bemötande fullt med fel ända från start”, säger han till The Guardian.

Han tycker exempelvis att Tesla omedelbart borde ha utfärdat en varning och menar att man nu får skylla sig själv för att ha hamnat i en situation där allmänheten ser det som att Tesla försökt att tysta ned händelsen.

LÄS ÄVEN: Smutsigt bakom kulisserna hos prisad elbil

The Guardian rapporterar att det inte är första gången Elon Musk har haft svårt att hantera kritik.

New York Times publicerade en artikel 2013 om Tesla Model S och rapporterade hur fordonet bara stannat på motorvägen.  Elon Musk hävdade att artikeln var fejk.

2011 stämde både han och Tesla BBC för ”förtal och illvillig lögn” efter en kritisk recension i omåttligt populära motorprogrammet Top Gear. 

Stämningen lades ned.

Då The Guardian frågar Jonathan Bernstein vad Elon Musk borde gjort i stället blir svaret att om man inte kan kommunicera medlidande så är det lika bra att ”hålla tyst”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant