En av Wheelys kafévagnar och företagets vd Maria De La Croix. Fotograf: Wheelys / Press

Investerarna rusar till svenskt kafé - gör succé på crowdfundingsajt

De kallar sig världens snabbast växande kafékedja. Investerarna rusar till Wheelys crowdfundingkampanj.

De senaste dagarna har en svensk startup gjort succé på crowdfundingsajten Fundedbyme. Enligt uppgift nåddes full finansiering på rekordtid, men pengarna fortsätter strömma in. Det är kaféföretaget Wheelys som sen investeringsrundan började har nått över 200 procent och fått in 3,8 miljoner kronor.

Wheelys är inte som andra kafékedjor. På bara ett och ett halvt år har man etablerat över 500 kaféer i 60 länder - vilket de menar gör dem till den snabbast växande kafékedjan i världen. Men det finns en stor skillnad mellan Wheelys och andra kaféer - Wheelys kaféer är cyklar, som ägarna själva trampar runt till de platser de vill stå på.

Det hela började för några år sen, då ett par vänner i Malmö bestämde sig för att hoppa av reklamkarriären för att göra något helt annat. De hade jobbat med många stora varumärken, men tyckte att de stora märkena tänkte fel och att de skulle kunna göra det bättre själva. Idén föddes till Wheelys.

Affärsidén är enkel. Företaget säljer cykelkaféer för 6000 dollar styck och levererar även kaffe och andra varor till caféägarna. Fördelen är att det är mycket lättare att öppna en Wheelys eftersom investeringskostnaderna och de operativa kostnaderna är låga, vilket möjliggör en kort startsträcka och - förhoppningsvis - högre marginaler.

LÄS ÄVEN: 7 startups som minskar matsvinnet

Och det är många som vill köpa deras cyklar. Varje ny cykelleverans har sålt slut snabbt, och företaget har dubblat försäljningen var sjätte månad.

Det primära syftet med den pågående investeringsrundan är, trots miljonerna, enligt företaget inte att få in kapital, utan att ge Wheelys kaféägare en möjlighet att investera och bli en del i företaget. Senare i höst planerar man en större runda för att få in ytterligare 2 miljoner dollar för att kunna öka expansionstakten.

Det finns också planer på att lansera en app som ska koppla ihop kaféägarna och förenkla beställning och leverans av varor. Just nu testas en beta-version.

Wheelys har en tydlig ekologisk och vegansk profilering, och det mesta som säljs på de tvåhjuliga kaféerna är just detta. Cykeln flyttas ju av ägaren själv, och kylskåp, spisplattor och annan eldriven utrustning drivs av solpaneler.

Expansionen går snabbt och Wheelys tror på en omstättning på över 13 miljoner kronor i år, vilket i så fall skulle vara en tredubbling från året innan. Hur detta går återstår att se, men många tror på företaget. Förutom de dryga hundra investerarna som lagt in pengar via Fundedbyme, har både Paul Buchheit (skaparen av Gmail), Justin Waldron (grundare av Scribd) och Jared Friedman (medgrundare av Zynga) investerat i Wheelys.

LÄS MER OM WHEELYS: Nya miljövänliga mattrenden - cykelcaféerna etablerar sig i Sverige


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant