Fotograf: TT / Jessica Gow

Här är jättarnas digitala assistenter som ska sänka Google

Apple var först - sen kom Amazon, Samsung och Google. Kampen handlar om makten över våra personliga data.

Apple var först ut med Siri. Amazon, Samsung och Google har följt efter. Kampen handlar om makten över våra personliga data. Kriget om internetanvändarnas data pågår för fullt. Ett av slagfälten är röststyrda digitala personliga assistenter.

Allt började med att Apple köpte Siri Inc 2010 och introducerade en tjänst med samma namn året efter. Sedan dess har bolag som Amazon, Samsung och Facebook köpt eller utvecklat egna versioner. De kan hantera din kalender, ta anteckningar, hjälpa dig att hitta restaurang, översätta samt hitta rätt information åt dig som när ditt nästa möte är eller vilken skådespelare som spelar i en viss film. De kan dessutom förvarna dig om att ditt flyg är försenat och säga till när du behöver åka för att komma i tid till nästa möte.

En "digital employee", det vill säga en virtuell assistent som representerar ett företag, kan inte bara hantera kundtjänst- och supportfrågor utan även boka flyg, informera om olika abonnemang och kontrakt eller ta emot arbetslunchbeställningar.

En rapport från amerikanska Allied Market Research beräknar att marknaden för intelligenta virtuella assistenter landar på 3,6 miljarder dollar år 2020, vilket motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt på 35 procent fram till 2020.

Den marknaden är långtifrån den främsta anledningen till att jättarna siktar in sig på området, enligt Rebecca Jonsson, doktor i språkteknologi och chefsforskare vid svenska Artificial Solutions sedan 2007.

Ytterst handlar det om att företag som Amazon, Apple och Samsung ser en chans att stå för entrén till internet och därmed komma åt Googles kassako - sökmotorn.

"Man måste förstå kontexten. Siri blev det första riktigt stora hotet mot Googles sökmotor och därför var man tvungen att reagera blixtsnabbt", säger Rebecca Jonsson.

Hon exemplifierar med en person som ska gå ut och äta och som googlar bra restauranger i ett visst område.

I ett framtida scenario skulle det bolag som äger en personlig digital personlig assistent lika gärna kunna bli den som lägger vantarna på den värdefulla informationen.

Google har försökt bemöta hotet från konkurrenterna genom Voice Search, en tjänst där man googlar genom att tala till sin mobil eller dator. Rebecca Jonsson menar dock att tekniken inte riktigt höll måttet, i stället kom Google Now som en integrerad del i Androidversionen 4.1 år 2012.

Apple svarade med att köpa Cambridgestartupen Vocal IQ som gör algoritmer som kan användas för att förutsäga data. Vocal IQ har hävdat att dagens Siri är rena leksaken i jämförelse med vad som ska komma.

Svenska Artifical Solutions som startade redan 2001 har bland annat utvecklat Ikeas assistent Anna som erbjuder hjälp på 23 språk.

Parallellt med lösningar för konsumenter utvecklar bolaget interna personliga assistenter åt kunder som Shell och Telenor. Den sistnämnda använder assistenten som en kunskapsbank för medarbetarna, Shell använder den för att driva på säljprocessen.

Bolaget har också utvecklat chattroboten Elbot som blandar sarkasm och ironi i underhållningssyfte. Den förstår avancerade meningar, kan tolka användarens känslor och har vunnit flera tävlingar som går ut på att få människor att tro att de pratar med en verklig person.

Bolagets chefsforskare Rebecca Jonsson flyttade till Spanien för femton år sedan för att arbeta vid spanska telefonjätten Telefónicas forskningsbolag och fick senare en doktorandtjänst vid Graduate School of Language Technology i Sverige.

"När jag sökte till universitetet 1995 visste ingen vad datalingvistik var. Men jag gillade både språk och datorer så det kändes som en femetta för mig", säger hon.

Var står vi i dag när det gäller talstyrd interaktion mellan datorer och människor?

"Det har skett mycket vad gäller taligenkänning. Googles teknik har exempelvis gått från att 23 procent av orden blir fel till 8 procent på tre år. Och det behövs välfungerande taligenkänningstekniker för att kunna utveckla nya former av personliga assistenter."

När blir "digital employee" så avancerad att den måste räknas med i årsredovisningen över antalet anställda?

"Haha, så skulle det kunna bli. Vad vi ser nu är att kunderna noga tittar på vad det kostar kontra vad man sparar. Så på det sättet är assistenten redan med i redovisningen."

"I dag måste ändå användaren lista ut vilka frågor som bör ställas för att kunna dra full nytta av den personliga assistenten. Den stora utmaningen består i få dem att föra en naturlig dialog."

Siri är populär bland skolbarn. Apple satsar på humor i svaren.

"Ja, eller ta bara Microsofts Cortana. De har åtta skribenter med journalist- eller författarbakgrund som försöker skriva intressanta svar för att ge assistenten en personlighet. "

Däremot gick det inte så bra när Microsoft introducerade sin nya självlärande Twitterrobot Tay nyligen. Det behövdes bara ett par timmars dialog med Twitteranvändarna tills roboten hyllade Hitler och uppmanade till folkmord.

Efter ett dygn plockades Tay ned för att "uppgraderas".


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA