Deras genomskinliga högtalare ska hålla hela livet - och alla delar går att byta ut

Ambitionen var att skapa en högtalare som skulle räcka en livstid.

Martin Willers och tre av hans kompisar startade designstudion People People med fokus på innovativa produkter och hållbarhet. Parallellt med uppdragen för kunder som Ikea och Nevs visar de med egna uppfinningar hur industrin kan tillvarata nya tekniska möjligheter. VA har fått chansen att prata med Martin Willers om deras hållbara högtalare, modulära affärsmodeller och framtidsplaner.

Ni har skapat en modulär högtalare, berätta?
"Det började som ett projekt på vårt labb för några år sedan. När vi berättade om Transparent speaker på vår blogg fick vi ett oväntat stort genomslag. Med hjälp av crowdfunding på Kickstarter kunde vi börja producera och sälja högtalaren som en sidoverksamhet för att visa industrin hur de kunde göra. Ambitionen var att skapa en högtalare som skulle räcka en livstid. Nästan alla delar av högtalaren går att byta ut, till och med glaset, och de gamla delarna kan återvinnas. En ritning och ett litet verktyg ingår. Men det var färre än vi trodde som gillade att skruva ihop elektronikprylar."

Vad betyder modulär design för dig?
"För oss som industridesigners handlar det om att skapa tekniska flöden, en total cyklisk återanvändning. Det är kostsamt att ta fram ett högteknologiskt material, till exempel plast. Då är det logiskt att ta tillvara på det i nästa steg, och inte slänga minst en lastbil plast i havet per minut som man gör just nu."

Vad är affärsvärdet?
"Genom modulär design blir det faktiskt enklare att tänka långsiktiga kundrelationer och hitta nya partnerskap för att stärka luckorna i den tjänst du erbjuder. Du blir investerad i kundservice och bygger affärsmodellen på kundens värde över en tid snarare än bara en enskild linjär affär. Att bryta ner sitt erbjudande i moduler gör också att man blir snabbare på att ta fram förbättringar och uppdateringar. En app till mobilen blir aldrig färdig utan uppdateras hela tiden i takt med teknikens utveckling, nu har vi börjat tänka lika flexibelt med apparater."

Var är modulära affärsmodeller mest aktuella just nu?
"Inom konsumentelektronik. Vi har sett en fullständig explosion inom sakernas internet, men en av de sista barriärerna är att de ska kunna prata med varandra. Varje enskild grej kan bli betydligt mer värdefull om du kopplar ihop den med en annan modul i ett ekosystemtänk. Här kommer det modulära in."

Vad blir nästa projekt?
"Idag betalar elektronikföretagen pengar till EU för att elektroniken ska källsorteras i ett så kallat take-back system. Men det fungerar inte alltid så bra. Vår ambition är nu att bli det första cirkulära elektronikföretaget som tar tillbaka moduler eller hela produkten och tar hand om materialet på egen hand. Smälter aluminiumet, återvinner glaset och plasten och gör nya produkter i samma material som vi sedan skickar tillbaka till kunden. I priset ingår också transporten fram och tillbaka, en kostnad som vi tror komma vara marginell om fem år till följd av eltransportsrevolutionen."

Vad blir det för produkt?
"Det är hemligt än så länge, jag kan bara säga att det blir smarta produkter för hemmet. Vi ska nu växa teamet med 10 personer så läsare får gärna maila om det låter intressant!"


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär