Fotograf: Flickr

Startupen botar spindelfobi med hjälp av VR-glasögon - och tänker ta upp kampen mot läkemedelsjättarna

"Jag är den som behandlar mest personer i världen för spindelfobi i dag", säger grundaren av appen Itsy, William Hamilton.

"Det finns cirka 40 000 spindelarter i världen och endast ett hundratal kan vara farliga för människor. Inga av dem finns i Sverige. Spindelfobi är helt irrationellt, men inskränker frihetsgraden och livskvaliteten för hundratals miljoner människor i världen", säger William Hamilton, som grundade bolaget Mimerse 2014 ihop med sin bror Alexander Hamilton.

Affärsidén går ut på att göra psykologisk behandling automatisk, tillgänglig och skalbar. Bolaget har bland annat tilldelats 1 miljon kronor från Vinnova. Drygt 5 procent av svenskarna lider av spindelskräck. Det ser likadant ut i övriga världen. Fobin kan ta sig uttryck i att man avstår från resor till länder där man tror att det finns "läskiga spindlar". Som hjälp till självhjälp har Mimerse nyligen släppt VR-appen Itsy.

Då spelet startar ser spindeln ut som en kombination av en seriefigur och en spindel, men blir alltmer "spindellik" i takt med spelet fortgår. Forskningsresultat från en kontrollerad studie vid Stockholms universitet indikerar att ett par timmar med Itsy är lika effektivt som traditionell psykologisk behandling av spindelfobi, enligt William Hamilton. William Hamilton vill av affärsmässiga skäl inte gå in på hur många som använder appen, men uppger att användarna snittar nära en timme per dag.

LÄS MER: Jan Emanuels omdiskuterade bolags sanslösa vinstökning: 9465 procent

"Jag är den som behandlar mest personer i världen för spindelfobi i dag", säger William Hamilton och skrattar. Itsy är bara ett första steg – dagens version används mest för att visa att VR fungerar som behandlingsform. Planen är att komma med ett nytt behandlingsspel för spindelfobi som blir tillgängligt för de flesta VR-plattformar – i dag finns det bara för Samsung VR Gear. Därefter siktar Mimerse på att erbjuda en hel palett med VR-appar där man inte bara kan få hjälp med fobier, utan andra vanliga psykiska problem som ätstörningar och sociala fobier.

Det är stora pengar han vill åt. USA-marknaden för att behandla fobier och ångest är tio gånger större än den totala spelmarknaden i landet, enligt William Hamilton. Han räknar kallt med att få slåss mot läkemedelsjättar. "Det har varit samtalsterapi eller psykofarmaka som har gällt senaste 50 åren. VR har potential att förändra det. Jag vill släppa varumärken som blir lika igenkänningsbara som Prozac."

Han drömde om att läsa psykologi redan som ung, men karriären inleddes som DJ innan han började läsa psykologprogrammet vid Stockholms universitet. Där fick han bland annat lära sig hur man behandlar spindelfobi. Experiment med VR-behandlingar av fobier inleddes redan på 1990-talet, men har huvudsakligen skett i kontrollerade miljöer i universitetsvärlden. När William Hamilton år 2012 fick höra talas om Oculus Rift succékampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter – bolaget drog in nära 2,5 miljoner dollar - insåg han potentialen i VR-behandlingar för massmarknaden och hoppade av utbildningen. Härnäst är planen att ta in kapital för att utveckla en mer påkostad version av Itsy till fler VR-plattformar samt andra utvecklingsprojekt.

LÄS MER: Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Varför inte växa av egen kraft?
"Vi vill snabbt utveckla fler appar och definiera en industri som snart kommer vara värd tiotals miljoner kronor. Med en bred tillgång till VR hos allmänheten blir det möjligt att distribuera billig, säker och effektiv psykologisk behandling i stor skala", säger William Hamilton.

Han räknar kallt med att vi bara sett början på utvecklingen och att det endast är en tidsfråga innan det går att skapa så avancerade VR-miljöer att det blir svårt att urskilja vad som är verklighet och inte.

"Det började med hålkorten, sedan kom terminalerna och därefter smartphones. Nästa steg är AR och VR", säger William Hamilton.

Hamiltons tre bästa råd:

1. Förstå att 360-media inte är riktig VR.
2. Fråga dig själv om VR ens är nödvändigt för det du försöker uppnå.
3. Ha ett öppet sinne och glöm allt du trodde att du visste om design.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant