Fotograf: Yttersta domen av Stefan Lochner

Analys: Så blev betygsättning på internet en guldgruva - och de är bolagens största utmaningar

Att konsumenter gör betygsättningar på hemsidor har blivit en jätteindustri, nu utvecklar även Facebook och Google egna plattformar.

Att dela med sig av åsikter har blivit vardag på nätet. Också företagen har insett värdet och nu dyker allt fler exempel upp på affärsidéer som bygger på betyg, ranking eller omdömen av produkter eller tjänster – eller våra medmänniskor.

Nätet har gett möjlighet för människor att dela med sig av allt från tips och rekommendationer till ilskna klagomål. Företagen, som intialt stod vid sidan av och tyckte att massornas åsikter främst var obehagliga, har successivt börjat inse värdet av att låta kunder eller användare sätta betyg eller offentligöra sina åsikter.

Den amerikanska nätbutiken Amazon har gått i bräschen. Sedan dess har de vridit sin modell ett antal varv. Det senaste, när Amazon började med att låta läsarna svara på frågan om omdömet varit hjälpsamt och sorterade dem efter detta i stället för i kronologisk ordning, gav ordentlig skjuts till försäljningen.

I dag finns många fler exempel på affäsidéer där omdömen spelar en central roll.

Resebokningssajten Tripadvisor, där allt från hotell till resturanger rankas efter omdömen, Airbnb, där såväl bostäder som hyresgäster får ris och ros publikt, Uber där såväl förare som kunder betygsätts, amerikanska Yelp som det lokala näringslivet med alltifrån resturanger till bilmekaniker rankas, sajten Stackoverlow där programmerare får rating efter hur aktiva de är med att svara på andras frågor, och filmsajten Imdb är bara några av dem.

LÄS ÄVEN: Världens första drönare för passagerare kan flyga 100km/h på upp till 3500 meters höjd

Nu tas nästa steg. Mellanhänder som danska Trustpilot, där intresset från riskkapitalister varit enormt, och svenska Storebadge växer fram. Bolag som hjälper andra företag att hantera flödet av omdömen. Det USA-baserade originalet Resellerratings.com, som grundades 1998, ägs i dag av Answers.

Såväl Facebook som Google utvecklar också i skrivande stund egna plattformar för utvärdering och ranking.

Så vilka är utmaningarna? Förtroendet är den största nöten att knäcka. Även om tilliten till crowdsourcade omdömen ökat enligt många undersökningar, inte minst i USA, är anonymitetet på nätet ett problem. Vi har tidigare kunnat lita på en namnkunnig matexpert eller ett betyg från White Guide, men vem säger att den resturang som på Tripadvisors sajt rankas som Stockholms bästa också är det?

Anomymiteten öppnar också för fusk. Mängder av fall där falska omdömen satts i system blir nu kända. I oktober förra året lämnade exempelvis Amazon in en stämningsansökan till en amerikansk domstol där bolaget söker skadestånd från över tusen personer som anklagas för falska och missvisande omdömen. En åtgärd som tagit mycket detektivarbete i anspråk, men som Amazon bedömt som viktig för att upprätthålla bolagets trovärdighet.

I Sverige har förläggare identifierat hundratals konton på Adlibris recensionssajt boktipset.se som systematiskt ger utvalda titlar bottenbetyg.

"Vi funderar på att polisanmäla", säger Hans-Olov Öberg, chef för Kalla kulor förlag till SVT.

Ett annat problem är gränsdragning. Är det lämpligt att betygsätta sin ex-man? Den nya appen Peeple, där såväl din ex-man som dina vänner kan betygsättas, har mötts av upprördhet och svidande kritik. Mobbning på nätet är redan en utbredd farsot och affärsidéer av det här slaget riskerar att förvärra det ytterligare.

LÄS ÄVEN: Den här lilla banken erbjuder gratis bolån - om du flyttar till Mårdaklev

Bolagen som vill ha dina betyg:
Uber – taxitjänst där förare och passagerare bedöms.
Airbnb – privat uthyrning av boende där såväl uthyraren, boendet och gästerna bedöms.
Tripadvisor – ranking av hotell och resturanger baserat på användarnas betyg.
Amazon – låter kunderna betygsätta produkter och har börjat rangordna dem efter hur hjälpsamma omdömena varit.
Yelp – sajt där användarna betygsätter lokala företagare, resturanger mm.
Peeple – sajt där allt från personer du anlitar till ex-maken kan betygsättas.
Trustpilot – sajt där användarna betygsätter företag.
Storebadge – sajt med omdömen, rescensioner och betyg av företag.
Imdb – sajt där användarna betygsätter filmer.
Stackoverflow – sajt för programmerare där du kan få poäng om du hjälper andra med frågor.
Jobinside.se – arbetsgivare betygsätts av anställda eller före detta anställda.
Rottentomatoes – filmer betygsätts med tomatometer rating.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium