Fotograf: Montage / Jonas Carmhagen / Instagram

Lär av Tysander - entreprenörens succé i fyra steg

Klockmärket Daniel Wellington med grundaren Filip Tysander i spetsen gick från 0 till över 1,4 miljarder i omsättning på bara några år. Här är succén i fyra steg.

Filip Tysander är namnet på allas läppar. Resan som hans företag Daniel Wellington gjort från att det grundades 2011 till miljardomsättningen är närmast unik.

2015 landade vinsten på över 500 miljoner kronor, och utdelningen låg på 250 miljoner - allt rakt ner i helägaren Tysanders ficka. VA har punktat upp företagets succérecept i fyra steg. Läs, lär, ta efter!

1. Tajmingen
Man drog i gång verksamheten 2011. Då hade världsekonomin börjat återhämta sig efter finanskrisen som påverkade många branscher - däribland klockbranschen - negativt. Efter 2011 har försäljningen av klockor stigit rejält.

2. Distributionen
Daniel Wellington vill av konkurrensskäl inte prata särskilt mycket om distributionen. Men känt är att företaget har större delen av tillverkningen i Kina. Delarna som används är billiga och lätta att sätta ihop. Andelen returer ligger på under 1 procent vilket sparar en hel del pengar.

3. Priset
Det är en definitionsfråga huruvuda Daniel Wellingtons klockor egentligen är billiga. Jämfört med konkurrenterna är prislappen betydligt lägre. Jämfört med vad det kostar att tillverka klockor i Kina är priserna höga. Det relativt låga priset är dock något som pekas ut som en faktor bakom Daniel Wellingtons framgångar hos millenniegenerationen, som inte har alltför feta plånböcker.

4. Marknadsföringen
Sociala medier ses som en del av kärnverksamheten och företaget använder dem på ett systematiskt och innovativt sätt. Företagets största konkurrensfördel kan mycket väl sägas vara de två miljoner följarna på lnstagram som hjälper till att göra reklam mycket billigare än om Daniel Wellington skulle köpa annonser i print och digitalt.

LÄS MER: Tysanders resa: Från noll till en miljard på fem år - så här gick det till


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.