Låt blogg-stjärnorna göra jobbet - hur du får ”influence marketing” att fungera - STRATEGISKT

Låt blogg-stjärnorna göra jobbet - hur du får ”influence marketing” att fungera

När ett enda inlägg kan vara värt tolv gånger mer än vanlig reklam gäller det att göra rätt.

Ett enda inlägg från rätt bloggare kan vara värt tolv gånger mer än traditionell reklam. Eric Lundström på Cube vet hur man får ”influence marketing” att fungera och här är hans bästa tips:

1. Många följare är inte allt
"Vi arbetar med stilikoner som Janni Delér, modebloggaren Angelica Blick och träningsbloggaren Alexandra Bring. De har i runda slängar en miljon följare vardera och driver försäljning åt bolag som L'Oréal och Reebok. Men haka inte upp dig på antalet följare, utan tänk på att relevans i målgruppen är allra viktigast."

LÄS ÄVEN: Knepet för att få inlägg i sociala medier att spridas globalt

2. Hitta rätt profil till varumärket
"Influence marketing är den nya tidens sätt att driva sälj. I en värld där alla har tillgång till internet blir det allt viktigare vilka personer som står bakom ett budskap. Det bygger på samma logik som att en journalists artikel har större möjlighet att få trovärdighet i en viss målgrupp än en annons som riktar sig till samma målgrupp." 

3. Satsa pengarna rätt
"Bullshitradarn är ständigt påslagen när det gäller tv-reklam. Tittarna väntar med toalettbesök till nästa reklampaus. Ett enda inlägg från till exempel Angelica Blick blir betydligt billigare än TV4-reklam under primetime och kan ändå få betydligt större genomslag i målgruppen. Och ett enda inlägg från den amerikanska fotomodellen Kendall Jenner har visat sig ge tolv gånger högre avkastning per investerad dollar än traditionella medieköp." 

4. Våga skippa reklamen
"Filip Tysander har på fem år skapat ett imperium med sina Daniel Wellington-klockor. En framgångsfaktor ligger i att han har förstått värdet i att sätta klockan på någons arm. Andra exempel på framgångsrika företag inom influence marketing är modebolaget ­Nelly­.­com och australiska underklädes- och baddräktsbolaget Triangle. De har varit tydliga med att de inte satsar en enda dollar på reklam, utan bara lånar ut eller ger bort produkter till profiler i sociala medier." 

LÄS OCKSÅ: Snart kan du få betalt för dina inlägg på Facebook

5. Bygg upp ett eget stall
"Vi har kopierat musikbranschens arbetsmodell. Det kan du också göra i liten skala. Sätt upp din egen miniagentur för att ge projekt-, sälj- och pr-stöd till sociala medier-profiler som är extra eftertraktade inom din bransch. Då de väl har hunnit växa sig tillräckligt stora och når över 100 000 följare är det kanske läge att koppla in professionell hjälp för att mäkta med ..."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Vad är din största svaghet?” – Så här ska du svara enligt experterna
  2. Lundinfamiljen har tröttnat på Africa Oil – överväger utköp från börsen: "Affären är väldigt logisk"
  3. Konflikten tilltar mellan USA och Turkiet – nu uppmanar Erdogan till bojkott av Iphone
  4. En av världens rikaste kryptoinvesterare släppte just en bitcoin-låt – och den är lika optimistisk som underhållande
  5. Bjöd in till bröllop på blockkedjan – nu ska Superblocks hjälpa visionärer skapa decentraliserade appar
  1. Fick nej 500 gånger och inte en enda jobbintervju – nu är hans startup en maktfaktor i mäklarbranschen
  2. Rika som troll – det är Rusta det
  3. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  4. De är Sveriges 13 hetaste startups 2018, enligt riskkapitalister
  5. Här är aktierna som haussas mest på Stockholmsbörsen just nu

För dig som prenumerant