Låt blogg-stjärnorna göra jobbet - hur du får ”influence marketing” att fungera

När ett enda inlägg kan vara värt tolv gånger mer än vanlig reklam gäller det att göra rätt.

Ett enda inlägg från rätt bloggare kan vara värt tolv gånger mer än traditionell reklam. Eric Lundström på Cube vet hur man får ”influence marketing” att fungera och här är hans bästa tips:

1. Många följare är inte allt
"Vi arbetar med stilikoner som Janni Delér, modebloggaren Angelica Blick och träningsbloggaren Alexandra Bring. De har i runda slängar en miljon följare vardera och driver försäljning åt bolag som L'Oréal och Reebok. Men haka inte upp dig på antalet följare, utan tänk på att relevans i målgruppen är allra viktigast."

LÄS ÄVEN: Knepet för att få inlägg i sociala medier att spridas globalt

2. Hitta rätt profil till varumärket
"Influence marketing är den nya tidens sätt att driva sälj. I en värld där alla har tillgång till internet blir det allt viktigare vilka personer som står bakom ett budskap. Det bygger på samma logik som att en journalists artikel har större möjlighet att få trovärdighet i en viss målgrupp än en annons som riktar sig till samma målgrupp." 

3. Satsa pengarna rätt
"Bullshitradarn är ständigt påslagen när det gäller tv-reklam. Tittarna väntar med toalettbesök till nästa reklampaus. Ett enda inlägg från till exempel Angelica Blick blir betydligt billigare än TV4-reklam under primetime och kan ändå få betydligt större genomslag i målgruppen. Och ett enda inlägg från den amerikanska fotomodellen Kendall Jenner har visat sig ge tolv gånger högre avkastning per investerad dollar än traditionella medieköp." 

4. Våga skippa reklamen
"Filip Tysander har på fem år skapat ett imperium med sina Daniel Wellington-klockor. En framgångsfaktor ligger i att han har förstått värdet i att sätta klockan på någons arm. Andra exempel på framgångsrika företag inom influence marketing är modebolaget ­Nelly­.­com och australiska underklädes- och baddräktsbolaget Triangle. De har varit tydliga med att de inte satsar en enda dollar på reklam, utan bara lånar ut eller ger bort produkter till profiler i sociala medier." 

LÄS OCKSÅ: Snart kan du få betalt för dina inlägg på Facebook

5. Bygg upp ett eget stall
"Vi har kopierat musikbranschens arbetsmodell. Det kan du också göra i liten skala. Sätt upp din egen miniagentur för att ge projekt-, sälj- och pr-stöd till sociala medier-profiler som är extra eftertraktade inom din bransch. Då de väl har hunnit växa sig tillräckligt stora och når över 100 000 följare är det kanske läge att koppla in professionell hjälp för att mäkta med ..."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Han skrotar miljardinvestering i Klippan som skulle ge 500 jobb: "Måste få konsekvenser att rösta på SD”
  2. Krönika: Kommer du ihåg millennials? Nu är det dags att prata om deras barn – möt generation Alpha
  3. Oscar Properties köper lyxprojekt från konkursbo – för 1 miljon kronor
  4. Ryanairs vd vevar igen: SAS eller Norwegian går i konkurs i vinter
  5. Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018
  1. Han skrotar miljardinvestering i Klippan som skulle ge 500 jobb: "Måste få konsekvenser att rösta på SD”
  2. Butiksdöden slår till: Skokedjan stänger nästan alla sina butiker
  3. Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018
  4. Dagens 12 pinfärska analyser – aktierna du ska köpa och sälja efter börsturbulensen
  5. Fick lön och löneförhöjningar av kommunen under 14 år – utan att jobba

För dig som prenumerant