Fotograf: Wendy Connett/Robert Harding/TT

Efter Silicon Valley kommer Silicon Beach - och här blev VA utslängda från Snapchat

Först kom Silicon Valley i San Francisco, sedan Silicon Alley i New York och nu är det dags för Silicon Beach. VA åkte till Los Angeles för att gå bakom kulisserna och blev insläppt på Google, men utkastad från Snapchat.

Vi är de allra första besökarna som får hälsa på i Googles nya lokaler. Däremot kommer jag att bli utkastad från Snapchat. Men mer om det senare.

Googleadressen är 340 Main Street i Venice i Los Ange­les. Utanför, eller snarare ovanför huvudingången, ståtar en enorm skulptur av en uppochnedvänd kikare där du som besökare knallar in mellan det gigantiska linsparet.

Nej, kikaren har inget alls att göra med sök, det är i stället en blinkning till havet där byggnaderna ska påminna om ett fartyg och som ritades i mitten av 1980-talet av den amerikanske stjärnarkitekten Frank Gehry.

Fast själva kikaren har faktiskt en svensk koppling, ritad av den svenskfödde skulptören Claes Oldenburg.

Här, på den lite surfloja gatan bara ett stenkast från stranden och Stilla havet, öppnade Google sitt första kontor i Los Angeles för lite drygt fem år sedan.

Längs väggen står Googles egna surfbrädor uppradade om någon vill ta en sväng förbi stranden på lunchen som serveras gratis för alla anställa – det är aldrig längre än 25 meter till ett kök inne på kontoret.

Från början arbetade ungefär 500 personer på Google här i Venice. I dag är de runt 1 500 och kontoret växer snabbast av alla företagets kontor i USA. Så behovet av nya byggnader att växa i finns där hela tiden.


"Varför är Los Angeles en så fantastisk stad?", inleder vår Googlevärd från scenen i föreläsningslokalen.

"Därför att det här är en stad full av kultur och underhållning. Och mycket av vår innovation drivs i dag av nya sätt och möjligheter att berätta en historia."

Det är naturligtvis ingen tillfällighet att Googles LA-kontor växer så snabbt. Som entreprenörshubb har Los Angeles hittills ofta hamnat i skuggan av städer som San Francisco och New York även om staden ligger stadigt på en tredje­plats – efter just de två – i rankningar över världens hetaste startupstäder. 

När det gäller entreprenörseldoradon är det inget som slår San Francisco med sitt Silicon Valley. Här är inflödet av kapital till startupbolag ungefär fem gånger större än till startupbolag i Los Angeles och det går sällan mer än tre månader mellan börsnoteringar av nya techbolag från Silicon Valley.

LÄS ÄVEN: Snart kan du streama tv-kanaler direkt på Youtube

Men statistik visar också att alltmer kapital strömmar från San Francisco till Los Angeles, inte minst påeldat av två nyemissioner i LA-stoltheten Snapchat under det senaste året på sammanlagt nära 6 miljarder kronor.

Bolaget lanserade sin sociala app 2012 och idén bygger på möjligheten att skicka korta videoklipp från mobilen som mottagaren kan titta på, men inte spara.

Tjänsten har uppskattningsvis över 100 miljoner användare – bolaget lämnar inte ut några officiella siffror – det skickas 7 miljarder videoklipp om dagen och bolaget värderas till uppemot 150 miljarder kronor baserat på deras senaste nyemission.

Ännu tjänar bolaget inga pengar, men värderingen bygger förstås på tron att kunna växla in det enorma antalet användare i annonspengar.

En av grundarna, Evan Spiegel som också är bolagets vd, är med sina 25 år världens yngste dollarmiljardär. Dessutom med ett rykte som en partyprisse och som ogärna låter sig intervjuas i medierna. Den enda kontaktmöjlighet som finns på Snapchats webbplats är en e-postadress och jag skickar ett mejl om att få besöka företaget.

"Silicon Valley var i princip platsen där IT uppfanns på 1980-talet. På 1990-talet förflyttades mycket av startupfokuset till New York, det som kallas för Silicon Alley, och som till stor del handlar om omdaningen av medierna.

Nu har tiden kommit till Los Angeles och Silicon Beach som befinner sig i den perfekta skärningspunkten mellan tech och underhållning", fortsätter mannen från Google uppe på scenen.

På duken bakom honom dånar ett klipp från kortfilmen "Help" i gång, en av flera filmer i något företagat kallar för "Google spotlight series".

Handlingen i "Help" är banal och ointressant – några personer jagas av ett monster i tunnelbanan – men berättartekniken är nydanande. Som tittare i din smarta mobil ser du filmen i 360 grader, vrider eller vinklar du skärmen är det som att hålla i kameran och själv rikta linsen för att se framåt, bakåt, uppåt eller nedåt.

Den snabba tillväxten av Googles kontor i Los Angeles är i sig också en bra illustration av hur bolaget riktar om sig från teknik till innehåll.

Om Google från början handlade mest om sökalgoritmer och digital annonsförsäljning handlar bolaget i dag mer och mer om att även producera innehåll och att utveckla nya sätt att berätta historier.

Bolaget visar siffror på duken som hävdar att år 2019 kommer 90 procent av all trafik på nätet att handla om video. Och redan i dag är strömmad video på nätet favoritaktiviteten nummer ett för alla millennials.

"Vår strävan är att digitalisera alla mänskliga upplevelser", säger Bryan Rose som leder projektet Google VR.

Projektet – där VR står för virtual reality – började som ett av bolagets "20-procentsprojekt", det vill säga ett av de där projekten som varje Googleanställd kan ägna sig åt en dag i veckan när de får göra vad de vill på arbetstid.

LÄS ÄVEN: 5 industrier som VR kommer revolutionera

Uppmärksamheten och förväntningarna kring VR-tekniken är enorm, till stor del centrerat kring det amerikanska bolaget Oculus Rift.

Det Kickstarterfinansierade företaget, som år 2014 köptes upp av Facebook, har under flera år utvecklat en bärbar ansiktsskärm som gör bäraren helt innesluten i en 3D-värld.

Skärmen har ännu så länge bara funnits som prototyp, men ska efter flera förseningar nu lanseras kommersiellt.

Google har ännu så länge kontrat med sin 3D-variant, Google Cardboard, som presenterades i juni 2014 och är en enklare ansiktsskärm gjord i utskuren kartong med plats för att stoppa in sin smarta mobil. Med en särskilt 3D-app förvandlas allt till en bärbar 3D-enhet.

"Hittills har vi sålt över 5 miljoner Google Cardboard och 25 miljoner har laddat ned vår 3D-app", berättar Brian Rose.

Google VR är samtidigt bara ett av många projekt inom Google som riktar in sig på innehåll. Här finns till exempel Google Zoo, ett slags intern kommunikationsbyrå som hjälper bolagets annonskunder att utveckla mer kreativa sätt att berätta och digitalt distribuera sitt budskap.

Och för knappt ett halvår sedan relanserade Youtube – som ägs av Google – betaltjänsten Google Red som gör det möjligt för användaren att slippa reklamen på Youtube och samtidigt få ta del av exklusivt producerat innehåll. Ännu så länge är Google Red bara lanserad i USA.



Bobby Maylack är uppvuxen i Saint Louis i Missouri, i hjärtat av USA. Men sitt bolag startade han i San Francisco och för tre år sedan flyttade de kontoret till Los Angeles.

Blickar du ut genom kontorets fönster i West Hollywood ser du på kullen några hundra meter bort den legendariska skylten med "Hollywood" i stora, vita bokstäver.

Vi befinner oss i anrika Taft Building där alla större filmbolag en gång i tiden hade kontor. I rummet där vi sitter hade Charlie Chaplin sitt skrivbord.

"Jag är extremt positiv till Los Angeles, det här är världens bästa stad! I och för sig har jag alltid tyckt att San Francisco är det bästa stället att starta ett företag. Men sedan, när du ska bygga upp bolaget och få det att växa snabbt, är Los Ange­les mycket bättre. Den här staden är världens centrum för underhållning och USA:s största exportsuccé är populärkultur. Så om ditt bolag inte bara handlar om teknik så är det här du ska vara."

Bobby Maylack är en av grundarna bakom Represent, ett företag vars affärsidé är att trycka upp t-tröjor och tröjor med budskap från kändisar där en del av intäkterna går till välgörande ändamål. Som till exempel en t-tröja med en bild av den hivsmittade filmstjärnan Charlie Sheen, "Stay positively negative", där pengar skänks till Elton Johns Aids Foundation.

Bara några kvarter bort från Represents kontor ligger Hollywood Boulevard där trottoaren består av 2 500 utspridda stenstjärnor med kända filmskådisars namn ingraverade. Närheten till stjärnglansen från underhållningsindustrin ger en särskild energi till staden, menar Bobby Maylack.

"Los Angeles är staden som är byggd kring den amerikanska drömmen, om att söka sig hit, bli upptäckt och slå igenom som en stjärna. Förut handlade det om att bli en filmstjärna eller artist, nu handlar det även om att bli en framgångsrik entreprenör", säger Bobby Maylack som jobbat upp ett stort kontaktnät inom LA:s startupvärld.

Jag undrar om han förresten kanske har någon bra ingång på Snapchat.

"Absolut, jag messar en av mina kontakter där direkt och kollar om du kan komma dit och hälsa på!"

LÄS ÄVEN: Instagram förnyar sig – med både ny app och logga

Los Angeles är en vidsträckt stad. Här är det bil – eller Uber – som gäller och att ta sig från till exempel Venice vid kusten till Hollywood tar lätt över en timme.

LA är snarare en stad av små städer som alla har sin särprägel, till exempel beskrivet utifrån sin typ av lokala företag.

I West Hollywood ligger kontoren för dejtingsajterna Match och Tinder och bolag specialiserade på sociala medier.

I Venice och Santa Monica ligger bolagen som kombinerar tech och underhållning, till exempel Snapchat, Google och Youtube.

I Culver City finns många bolag som kombinerar hårdvara och underhållning, som till exempel Sony och hörlursföretaget Beats.

Och Downtown LA, som i många år lämnats till finanskontor på dagen och hemlösa på natten, håller på att förvandlas till en kreativ hubb för mode och konst.



"Samtidigt har Hollywood släpat efter i utvecklingen, film- och tv-branschen är väldigt gammaldags och konservativ i sitt tänkande. Men nu har de börjat tänka mer innovativt där till exempel underhållningsjättar som Disney och Universal har startat egna företagsinkubatorer. Och när bolagen i den typen av inkubatorer tar fart kan de växa enormt snabbt för att de når ut till så många människor", säger Bobby Maylack.

"Och det bästa tillfället att innovera är när det råder ett 'known unknown', det vill säga i det här fallet vet hela underhållningsindustrin att vi är mitt inne i ett stort teknikskifte. Och som bransch måste du då våga vara innovativ, även om du inte vet exakt hur det kommer att bli eller vad som är vägen framåt. Under de tre åren sedan vi flyttade tillbaka till Los Angeles har det skett enorma förändringar­ i sättet att våga tänka nytt."

LÄS ÄVEN: Youtube hänger i Hollywood - vill knipa flera populära serier och filmer

Utanför kontoret i Venice står ett pingisbord målat i gult och blått. Jag har tagit en Uber tillbaka från West Hollywood och från början låg svenska B-Reels kontor i Los Angeles närmare strandpromenaden i Venice Beach.

"Men det kändes inte helt rätt för oss, stämningen var lite för turistisk och avslappnad. Ungefär som en blandning mellan Drottninggatan i Stockholm och Christiania i Köpenhamn", säger Pelle Nilsson som är chef för och grundare av B-Reels LA-kontor.

Här jobbar ungefär 35 personer, B-Reel har kontor på sex platser runtom i världen. Och det är i LA som kontoret växer snabbast.

"En av våra största utmaningar är att hitta tillräckligt många talangfulla män­niskor att anställa, framför allt människor med techkunnande."

Men bara under de senaste två åren har det skett en markant förändring, människor börjar söka sig hit från startup­städer som San Francisco och New York.

"Alla New York-bor gillar att snacka skit om Los Angeles, men allt fler flyttar hit!", säger Patrik Blohme, creative director, som själv gjort precis det.

Inte minst lockar LA:s varmare klimat, där vi sitter ute i marssolen ligger temperaturen på lite drygt tjugo grader i skuggan samtidigt som närheten till havet gör luften krispig.

Dessutom är huspriserna och kontorshyrorna betydligt lägre än i New York och San Francisco, även om de har ökat kraftigt under senare år. Och så förstås närheten till en av världens viktigaste branscher: underhållningsindustrin.

B-Reel är en kommunikationsbyrå och ett produktionsbolag som sysslar både med reklam- och långfilm och tydligt ser hur tech och underhållning börjar flyta samman. Bland kunderna finns till exempel Google, Facebook och Warner Brothers Pictures.

"Just nu råder det en guldrusch, tekniken är tillgänglig och verktygen finns redan på plats för att skapa helt nya former av storytelling. I det avseendet springer tekniken före Hollywood som nu gör det möjligt att berätta på helt nya och annorlunda sätt", säger Pelle Nilsson som även han ser enorma möjligheter med den kommande virtual reality-tekniken.

"Vi har själva börja experimentera lite i huset med VR."

Om VR blivit ett buzzword med stora förhoppningar gäller det även för AI, artificiell intelligens.

Bara några kvarter närmare stranden i Venice ligger svenska North Kingdom. Bolaget är en digital kommunikationsbyrå som framgångsrikt navigerar sig fram i det nya landskapet av tech och underhållning. North Kingdom startades för tretton år sedan i Skellefteå och i Sverige har de flugit lite under radaren och gärna tagit rollen som outsider. När andra svenska byråer öppnade kontor i New York valde de i stället Los Angeles. Bland kunderna finns till exempel Lego, Google, Netflix och Disney.

Här står inte pingisbordet utanför ingången utan i stället på uteterrassen en trappa upp.

"Vårt signum är kombinationen av avancerad teknik och känslomässigt engagerande upplevelser. Att göra något som i grunden är komplext tillgängligt", säger Daniel Ilic, chef för LA-kontoret där det arbetar ett tiotal personer.

"Just nu sker det stora förändringar och det digitala landskapet är väldigt fragmenterat. Alla frågar sig, vad kommer att bli nästa Uber?"

Själv tror Daniel Ilic till exempel att AI innebär en enorm potential. "Men det handlar inte alls om att maskinerna kommer att ta över. Snarare tvärtom."

Om VR innebär ett intimt umgänge med bildskärmen ständigt närvarande på näsan är trenden den motsatta med AI. Här handlar det om att frigöra sig från skärmar och kontroller och i stället styra intelligenta tjänster med till exempel rösten. Alla de stora techbolagen har redan börjat rulla ut olika lösningar, till exempel Apple med röststyrningen Siri, Google experimenterar med den open-source mjukvaran Tensionflow och Amazon integrerar det i Alexa.

"Så frågan är snarare hur en värld kommer att se ut utan en massa skärmar? Och hur ska de här nya tjänsterna designas? Där finns en enorm affärspotential för oss."

Om det är något som Los Angeles saknar är det en riktig entreprenöriell framgångshistoria. Och det bolag som alla hoppas mest på är Snapchat. Den stora snackisen i Los Angeles startupvärld är när Snapchat ska göra sin IPO, det vill säga noteras på börsen. Att bolaget är på väg dit har redan vd:n Evan Spiegel uttalat offentligt. Och en lyckad IPO skulle i sin tur leda till ett större intresse från riskkapitalistfirmor att kanske satsa mer pengar i startupföretag i Los Angeles.
Å andra sidan har allt fler nya företag i staden fått tillskott från filmstjärnor och artister, under de senaste åren har det blivit en Hollywood­trend att direktinvestera i små snabbväxande bolag med stjärnor som till exempel Ashton Kutcher, Leonardo DiCaprio och rapparen Nas.

Och de är hjärtligt välkomna.

"De är faktiskt till större nytta än vad ett riskkapitalbolag någonsin kommer att vara, några av våra bästa såddinvesterare kommer från underhållningsindustrin. De är mer engagerade som ägare om de har skrivit ut check på 50 000 dollar, jämfört med engagemanget från en riskkapitalfond där deras investering relativt sett är pytteliten", konstaterar till exempel Bobby Maylack på Represent.

LÄS ÄVEN: De nya funktionerna som ska göra Snapchat till en vuxen-app

Framgången för Snapchat har samtidigt gjort bolaget mindre populärt bland sina grannar i Venice. Företaget ligger fortfarande kvar i samma område som när de startade, nära strandpromenaden i Venice Beach. Men de växer snabbt, anställer de nya medarbetare och behöver större lokaler. I dag har bolaget över 200 anställda och finns på en rad adresser nära stranden i Venice.

Vilket leder till dragkamp om lokaler, höjda priser och utkastade hyresgäster som anser att Venices lite tillbakalutade, beachbummiga atmosfär håller på att gå förlorad.

Mina mejl till Snapchat har inte haft någon effekt, jag har skickat flera stycken, men utan någon respons. Och den där kontakten som Bobby Maylack hade gav inte heller något resultat. Jag bestämmer mig för att åka till deras kontor i Venice och sätta foten i dörren.

Jag knappar in "Snapchat headquarter" på mobilkartan och tar en Uber dit för att i stället försöka kliva in på kontoret. På adressen ligger en byggnad som på utsidan mest liknar en sliten lagerlokal, fasaden mot gatan är välfylld med graffiti. På en av trädörrarna anas en svag kontur av Snapcahts logotyp. Jag passar på att ta några bilder med mobilen och plötsligt öppnas dörren av en beväpnad säkerhetsvakt med hörselsnäcka.

"Yes sir, hur kan jag hjälpa er?!"

Jag förklarar mitt ärende och att jag gärna vill träffa någon på deras press­avdelning.

"Sorry, ni måste mejla och boka ett möte, det finns en mejladress på företagets webbplats."

Men är det här Snapchats huvudkontor?

"Jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Och nu måste jag be er lämna området."

LÄS ÄVEN: Wallenbergarnas supersatsning - ska skapa något mycket större än Spotify


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Efter Afound: Nu öppnar H&M ny outlet i Stockhomsförort
  4. Hon byggde ett miljonbolag från en etta i Botkyrka – nu är hon på jakt efter kvinnliga superentreprenörer
  5. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”

För dig som prenumerant