Fotograf: Pressbild

"Framtidens rekrytering är omvänd, internationell och görs av insiders"

Rerkyteringsbranschen kommer förändras på djupet, menar uppstickaren Cohen+Co som samlat musikmoguler och techentreprenörer i sitt stall.

Ett antal nya trender är på väg att förändra rekryteringsmarknaden i grunden. Nu kommer nya aktörer in på den svenska marknaden med ett helt annat arbetssätt än de traditionella rekryteringsfirmorna.

Med musikmoguler, techentreprenörer och en nytänkande strategi, har den nya rekryteringsfirman Cohen+Co äntrat marknaden. De jobbar med omvänd rekrytering där talangerna i stället för företagen står i centrum, har ett internationellt arbetssätt och använder yrkesverksamma agenter i stället för heltidsanställda rekryteringskonsulter.

”Relationer och förståelse för marknaden där företagen agerar trumfar enorma databaser och LinkedIn. Därför jobbar vi med insiders, så kallade agenter, i olika branscher i stället för outsiders, som rekryteringskonsulter vanligtvis är”, säger grundaren Mona Cohen, tidigare pr-konsult på Prime.

KRÖNIKA: ”Vi måste bredda bilden av en bra ledare och inte fastna i stereotyper”

Det är framförallt tre trender som Cohen+Co menar kommer förändra framtidens rekrytering:

1. Omvänd rekrytering
I stället för att utgå från bolagen som vill rekrytera utgår man allt oftare från talangerna, och arbetar precis som agenter för idrottsspelare. Man är också med att coacha och planera deras karriärer på ett aktivare sätt än inom traditionell rekrytering, och följer sina talanger genom karriären.

2. Agenter (insiders) i stället för traditionella rekryteringskonsulter (outsiders)
De som har bäst kontaktnät och koll på olika branscher är sällan rekryteringskonsulter, utan aktiva yrkesverksamma profiler inom respektive bransch. Därför vill man knyta dessa insiders i olika branscher till sig som agenter på deltid i stället för att ha folk som är heltidsanställda outsiders som jobbar med stora rekryteringsdatabaser men låg fingertoppskänsla.

3. Ett internationellt arbetssätt och tillväxtmarknader
Många branscher med business professionals är i dag betydligt mer internationaliserade än för bara några år sedan, och detta återspeglas på rekryteringsmarknaden. Därför har de nya bolagen koll på Sverige, den engelskspråkiga västvärlden men också nya emerging markets som Mellanöstern 

”59 procent av stora internationella bolag investerar mer i år än förra året i employee branding, visar en studie från Linkedin. Och ungefär hälften anser att deras absolut största utmaning är att knyta till sig topptalang”, säger Mona Cohen, som samlat en udda konstellation medarbetare för att verka i rekryteringsbranschen.

”Jag kallar det mitt eget Ocean’s Eleven”, säger Cohen.

Styrelsen består av grundaren Mona Cohen, entreprenören och affärsängeln Emad Zand som förra året sålde sitt techbolag Avesina Healthcare och idag är styrelseordförande i den globala rekryteringsplattformen Sqores, samt Edelmans tidigare VD Linda Waxin, som varit en av Veckans Affärers supertalanger.

Styrelseordförande för bolaget är musikmogulen Alex Strehl som byggde Robyn internationellt och som även jobbat med Mapei, Titiyo och Timbuktu. Svensk-tyske Alex Strehl inledde sin musikmanagementkarriär genom att jobba för P Diddy i USA på 90-talet. Simon Strand, som axlar rollen senior advisor, har fått ett hedersomnämnande i årets lobbyist och vunnit ett antal internationella PR-priser. Sandra Schmitz Jansen och Carina Brorman, tidigare kommunikationsdirektör för Saab och numera styrelseproffs, tar sig an var sin agentroll. Emelie Holgersson är bolagets PR och kommunikationsansvarig och kommer senast från digitalbyrån River Cresco.

”Våra agenter har Sveriges intressantaste nätverk. Jag tror att de flesta kan hålla med om att om man ser till sitt eget kontaktnät så är det sällan en rekryteringskonsult som har det mest imponerande nätverket. Därför har vi i stället försökt knyta till oss de som har bäst koll på sina branscher och använda dem på deltid, i stället för att tänka som vanligt”, säger Mona Cohen.

LÄS ÄVEN: Därför ägnar supertalangen 70 procent av sin tid åt rekrytering

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.