Fotograf: FEO Media

Quizkampen har blivit en kassako - och nu satsar man på spel din chef vill att du spelar på jobbet

Bolaget gör miljonvinster och nu är det dags att bredda produktkatalogen.

FEO Media, bolaget bakom det populära mobilspelet Quizkampen, redovisar ett starkt 2015 och nu öppnar bolaget för en börsnotering. Det skriver Di Digital. Siffrorna i resultaträkningen för 2015 visar på en omsättning på 126 miljoner kronor och ett rörelseresultatet på 68,5 miljoner kronor. Det positiva utfallet kan härledas till Quizkampen men också bolagets andra spel, Pixduel. Intäkterna från spelen har inte kunnat härledas till själva nedladdningen, eftersom den är fri. Istället har bolaget tjänat stora summor på försäljning inom apparna och reklam.

CASE: Så tjänar de storkovan på sitt mobilspel

De hittills åstadkomna framgångarna har också gjort att man nu har siktet inställt på att lansera Pixduel i andra länder, företrädesvis Australien. Pixduel finns sedan tidigare tillgängligt i USA och Storbritannien.

Med i planerna finns också ett tredje spel, QuizClash Enterprise. Frågorna där ska kretsa kring arbetet, bland annat arbetskulturen. "Det är ett spel och det ska fortfarande vara kul. Det ska inte kännas som att det är jobb", säger Frits Timmermans, produktmanager på FEO Media.

"Vi tror att det här kan bli enormt. Vi får mejl varje dag från stora företag ute i Europa som vill ha det här till sina anställda", säger Robert Willstedt, vd och en av fyra grundarna bakom FEO Media, till Breakit. "Vi är även i diskussioner med ett stort svenskt universitet som vill erbjuda spelet till sina studenter. Under utvecklingens gång har det växt fram flera olika användningsområden."

"Det kan till exempel handla om att man tar bilder på sina produkter och gör en massa relevanta frågor om dem. Eller så kan det vara ett sätt att lära ut företagskulturen och bolagets värdegrund, eller bara för att skapa en möjlgihet för nyanställda att lära sig vilka krogar företaget brukar ha sina after works på", berättar han för Breakit.

Robert Willstedt säger även att Quizkampen för företag är ett sätt att bredda utbudet inför en potentiell börsnotering. "Att bara ha mobilspel kan ses som osäkert vid en börsnotering", säger han till Di Digital och bekräftar att en börsintroduktion är en möjlighet framöver.

LÄS ÄVEN: 60 appar, en halv miljard nedladdningar - och 5 anställda


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant