ANNONS

”Kunderna ska kunna ansöka om bolån mitt i natten”

Allt fler gör bankärenden i mobilen. Mika Burman Götz är en nyckelspelare i SEB:s digitala transformation.

Klockan är halv nio när Mika Burman Götz, tillförordnad chef över SEB:s internetbank och tillhörande appar, tar sin tekopp och går in i ett av mötesrummen. Hon har bjudit in till ett styrgruppsmöte och i fokus står utvecklingen av SEB:s mobila banktjänster.
"Det mobila användandet har växt explosionsartat. Förra månaden hade vi cirka 12,5 miljoner besök i vår mobilbank. Dagens bankkunder ställer höga krav på tillgänglighet. De vill kunna göra betalningar eller kolla sitt saldo oavsett tid på dygnet. Vi är måna om att ge dem en utmärkt kundupplevelse när de möter oss digitalt. De ska få rätt sökträffar, en överblick över sitt sparande och även kunna ansöka om bolån mitt i natten" berättar Mika Burman Götz.
Under Mikas Burman Götz intensiva arbetsdagar växlar ofta perspektivet från strategiska frågor som hur man kan locka fler företagskunder att göra sina bankärenden via mobilen, till mer operativa, som hur mobilbankens nästa release ska se ut.

Som ett led i den digitala transformationen har SEB skapat en koncernövergripande avdelning, Digital Banking, vilken håller ihop alla kanaler. Mikas Burman Götzs team, som fokuserar på den svenska marknaden, består av cirka 55 medarbetare som sysslar med allt från webbanalys och säkerhetsfrågor till design och användarupplevelse.
"Senaste halvåret har vi arbetat intensivt med att ta fram en digital strategi och vision. Hur vill vi att det ska vara att vara kund i banken om fem år? Det enda vi vet är att vi inte vet vad framtiden innehåller i termer av ny teknik och nya utmaningar. Vi måste ha ett arbetssätt som gör oss redo att möta osäkerheten" säger Mika Burman Götz.

Att ge människor bättre koll på sin privatekonomi är en stark drivkraft för henne. Den är lika relevant idag som när hon inledde sin karriär på Unga aktiesparare för elva år sedan då hon var var ute i skolorna och föreläste om privatekonomi.
"Om du har koll på din ekonomi känner du dig tryggare och kan fatta bättre ekonomiska beslut. På det sättet gör vi världen bättre. För mig är det viktigt att SEB tar ansvar och är en positiv kraft i samhället. Jag är stolt över bankens samhällsengagemang och att vi stöttar såväl entreprenörsorganisationer som ungdomar via organisationen Mentor" säger Mika Burman Götz.

Mika Burman Götz

Namn: Mika Burman Götz
Titel: Acting Head Internet Banking.
Utbildning: Civilekonom samt kurser i socialpsykologi, Uppsala universitet, examen 2004.
Oumbärligt på jobbet: Min mobil, hela mitt liv finns i den.

Läs mer på: www.sebgroup.com/career


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST