ANNONS

Statistiken som svenska e-handlare inte vill se

E-handeln växer så det knakar i Sverige. Men det betyder inte att allt är frid och fröjd i branschen. På en viktig mätpunkt går det att prestera betydligt bättre.

Konkurrensen bland svenska e-handlare är hårdare än någonsin. Men det finns knep för att sticka ut. Nu berättar Emil Eriksson, specialist inom området, hur du ökar konverteringen på din hemsida – och förbättrar relationen till dina kunder.

"Enligt vår egen studie överger över 75% av nätkonsumenterna i Norden sina varukorgar", säger han.

E-handeln fortsätter att öka i Sverige. Under 2015 omsatte branschen 90 miljarder, vilket kan jämföras med 2012 då motsvarande siffra låg på 70 miljarder, en ökning på drygt 28%. Mer anmärkningsvärt är att näthandel via mobiltelefonen har ökat med hela 163% under samma period. Hela 42% av svenskarna handlade förra året via en smartphone eller surfplatta.

"Detta är bara början! E-handeln är hetare än någonsin och kommer bara att fortätta öka framöver", säger Emil Eriksson, specialist inom e-handel på företaget APSIS som hjälper företag att växa genom e-postmarknadsföring, marketing automation och leadgenerering.

Han menar att branschen dock har förändrats rejält de senaste åren och att en del av marknaden är mer välutvecklad än andra.

"Förr gick det att starta en webshop och sälja det mesta. I Norden har vi kommit så pass långt att det nästan bara är de stora, speciliserade aktörerna som klarar sig i det tuffa klimatet. Den ökande konkurrensen är stenhård så det behövs bra förståelse och kunskap inom e-handel att klara sig eftersom man tävlar på global nivå", säger Eriksson. Många e-handlare glömmer att många konsumenter är mogna näthandlare världen över som kräver en allt bättre kundupplevelse.

5 smarta tips att öka konverteringen vid näthandeln

  1. Fokusera på enkelhet och tydlighet
  2. Minimera check-out time genom korta formulär eller förinfyllt data
  3. Undvik överraskningar i form av dolda avgifter eller dold frakt- och returinformation
  4. Generera en kundfokuserad köpupplevelse även på mobila enheter
  5. Var personlig med relevant data

Det räcker alltså inte bara med en bra produkt. Även hemsidan måste vara anpassad för den erfarne näthandlaren, med fokus på mobilen för att öka konverteringen. E-handel i mobilen har fått ett rejält lyft de senaste åren och därmed också kundernas krav på mobilanpassning. Vi på APSIS kan se att öppningar via mobila enheter ökar kraftigt det senaste året: 43 % via mobil, 13% via tablet och 44% via desktop. Med andra ord har redan mobil och surfplatta tillsammans passerat den traditionella datorn.

Den genomsnittliga e-handlaren har en konvertering på två procent, vilket betyder att 98 av 100 kunder som besöker sajten inte köper en produkt.
"Det är alldeles för dåligt, men tyvärr ganska vanligt. Man måste fånga upp många fler besökare under resan. E-handlare i dag har inte råd med att tappa så många kunder", säger Eriksson.

Han berättar att en av de vanligaste orsakerna till att kunder inte slutför ett köp är att vägen från valet av en produkt till betalning är för krånglig.
"Vår egen undersökning visar att över 80% av svenska kunder som lagt något i sin varukorg lämnar sajten utan att faktiskt köpa något. Samtidigt har över 50% angett att de aldrig har fått ett email som påminner om deras övergivna varukorgar. Något som alamerar eftersom många ser mejlet som en bra kundservice, då det är en påminnelse samt gör det enkelt för kunden att återvända för att slutföra köpet. Marknadsförare måste se över deras statistik och vara aktiva för att locka kunderna tillbaka. Det här har fungerat exceptionellt bra för APSIS kunder, och hela tio procent av de som får en påminnelse via mejlet har kommit tillbaka och slutfört sina köp hos våra kunder."

Dolda avgifter, frakt, krångliga köpprocesser eller för långa formulär under utcheckningen är de största anledningarna till ett avbrutet köp.
"Det viktigaste är att få in kvalitativa besökare som är intresserade av de erbjudna produkterna, och framförallt att du fångar upp besökare som befinner sig någonstans i köpprocessen, och ser till att de slutför sina köp" säger Eriksson.

Finns det några bra tips på hur man ökar konverteringen på sin hemsida?
"Gör det lätt och enkel att handla via alla enheter (speciellt via mobilen), undvik överraskningar i sista skedet, var tydlig varför man ska handla hos just dig samt använda rätt data för att vara relevant. Att skapa snabbare och smartare formulär där kunden bara behöver uppge mejl och personnummer kommer bli allt viktigere framöver. Många glömmer även möjlighet att erbjuda "guest check-out" där det räcker med e-post- och leveransadress istället för att tvinga att skapa ett lösenord eller en ny användare."

Många e-handlare brottas också med problemet att besökarna går in på sajten utan att göra någonting. I snitt lägger 85-90% ingenting i varukorgen hos en vanlig svensk sajt. Här gäller det att jobba kreativt för att få kunden att känna sig unik.
"Du måste få kunden att inte ens överväga att lämna sajten och erbjuda dem en personlig köpupplevelse. Ett exempel är t.ex. att om jag är en återkommande besökare ska jag få se ett urval av produkter som är anpassade efter just mig", säger Eriksson.

En ny och spännande produkt som våra kunder har börjat med är "exit intent popups" som är ett pop-up fönster som dyker upp när kunden är på väg att lämna hemsidan. Ett fantastisk sätt att få kunden att reagera på. Även bra att använda denna funktion för att samla in nya e-postadresser samt att ställa frågan om en påminnelse med sparade artiklar i varukorgen ska skickas via mejl.

"Var smartare än många andra e-handlare och håll kunderna nöjda under hela resan men speciellt vid utcheckningen. Fokusera på personlig köpupplevelse i form av produktrekommendationer som är individuellt anpassade samt enklare epostutskick med påminnelse om övergivna varukorgar. Glöm inte att uppge kontaktuppgifter till kundtjänsten så kunden kan få hjälp att genomföra köpet."

Vill du ha mer tips om hur du ökar konverteringen på din hemsida och förbättrar relationen till dina kunder? APSIS hjälper alla typer av företag att bli bättre på e-handel. Klicka här för att se hur de kan hjälpa dig!

Emil Eriksson
emil.eriksson@apsis.com

APSIS Ecom


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär