Fotograf: Paul Sakuma/TT

Amazon tänker konkurrera med globala logistikjättar

E-handelsjätten Amazon planerar en aggressiv expansion med målet att erbjuda fristående handlare lagning, packning och leverans av egna produkter.

E-handelsjätten Amazon har under de senaste veckorna omnämnts ha planer på att lansera ett eget globalt logistiknätverk, något som skulle göra det möjligt för bolaget att kunna konkurrera med större etablerade aktörer såsom United Parcel Service och FedEx.

Dokument som nyhetsbyrån Bloomberg fått ta del av visar hur Amazon under de tre senaste åren har tagit fram en aggressiv expansionsplan med målet att erbjuda fristående handlare lagring, packning och leverans av egna produkter.

Bolaget vill ta produkterna direkt från fabriker i Kina och Indien vidare till kunderna i storstäder som New York och London. Projektet har också tilldelats ett namn, Dragon Boat, och fortskrider enligt plan uppger en källa med insyn i frågan.

Bloomberg har frågat Amazon, vars kinesiska enhet förra månaden tilldelades rätten att kunna utföra fraktleveranser åt företag till USA via havet, om uppgifterna. Ett svar kom från bolagets finanschef Brian Olsavsky som valde att bagatellisera det hela genom att säga att företaget med sina åtgärder endast vill komplettera leverantörerna under tider av högtrafik som julen, och inte ersätta dem.

Amazon rapporterades för övrigt i mitten av januari vara på väg att köpa upp samtliga återstående aktier i det franska transportbolaget Colis Privé som ännu inte är i bolagets ägo.

Enligt analytiker skulle genomförandet av en sådan affär innebära att e-handelsjätten intar rollen som en direkt konkurrent till de redan väletablerade storaktörerna inom branschen som FedEx och UPS, åtminstone utanför USA:s gränser.

Amazon avböjde att kommentera de uppgifterna.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant