Fotograf: Michael Sohn/TT

"TV-apparater med 3D på väg att förpassas till historien"

Två elektronikjättar är på väg att skrota 3D-funktionen i sina tv-apparater. Det kan vara dödsstöten för 3D-tekniken för tv.

Samsung och LG är i färd med att skrota 3D-funktionen i sina tv-apparater. Enligt uppgift har det förstnämnda bolaget valt att inte installera funktionen alls i sina senaste produkter, medan LG sägs vara i färd med att halvera siffran på antalet produkter som innehåller 3D. Det rapporterar ET News.

Uppgifterna i Samsungs fall kan främst härledas till bolagets leverantörer, där Samsung enligt uppgift inte har lagt nya beställningar av 3D-glasögon.

En av Samsungs underleverantörer sade att de hade levererat glasögonen fram tills slutet av förra året. Men i år har inga nya orders inkommit.

"Det ser ut som om Samsung inte tänker tillämpa 3D-tekniken i sina nya tv-apparater", sade en talesman för underleverantören.

Från Samsungs håll avböjer man att kommentera uppgifterna genom att hänvisa till att frågan berör nya produkter, något som man enligt en talesman inte får uttala sig om.

LG motiverar sin reducering med bakgrund mot en fallande efterfrågan. Därför tänker bolaget framöver endast erbjuda 3D-funktionen i sina premiumprodukter.

"LG kommer att minska fjolårets siffra på 40 procent av tv-apparater som innehåller 3D-funktionen till 20 procent för i år", uppger bolagets företrädare.

I höstas släppte analysfirman IHS en rapport om marknadsläget för 3D-tekniken. Där framgick det att marknaden har varit på nedgång sedan 2013, med bristande teknik, ogynnsamma prisnivåer och otillräckligt innehåll som främsta bakomliggande orsaker.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.