ANNONS

Misstaget som gör att du förlorar dina kunder

Du förlorar majoriteten av dina kunder för att de känner sig nonchalerade. Men det är lätt att fixa till.

Nu uppmanar Jennie Isberg, marknadschef på CRM-företaget Lundalogik, till nytänk bland svenska företagare.

"Företag glömmer ofta bort potentialen hos sina befintliga kunder, och satsar enbart på på nyförsäljning", säger hon.

Det är en studie gjord av U.S Small Business Administration som visar att relationen med dina kunder är viktigare än någonsin. Den vanligaste anledningen till att ett kontrakt inte förlängs eller att kunden slutar köpa av dig beror varken på att de går till en konkurrent eller att känner sig missnöjda med produkten. 68 procent lämnar dig – för att de känt sig nonchalerade och bortglömda.
"Att hitta helt nya kunder är superviktigt, men svenska företag glömmer ofta bort potentialen i sin befintliga kundstock. Få säljare mäts på om de behåller sina befintliga kunder, däremot har cheferna stenkoll på de nya kontona som är på väg in. Har du en nöjd, befintlig kund, är det extremt mycket enklare att sälja till den än att hitta en helt ny", säger Jennie Isberg, marknadschef på CRM-företaget Lundalogik.

Isberg har rätt – åtminstone om man kollar lönsamheten. En undersökning från Forrester Research visar nämligen att det är fem gånger så dyrt att skaffa en ny kund som att behålla en befintlig.
"Det här bevisar att det är viktigare än någonsin med goda kundrelationer. Kunden lämnar inte dig för att du inte bjudit på en lyxmiddag utan för att du helt enkelt inte verkar bry dig. Det kan vara så enkelt som att kunden inte behöver upprepa sitt telefonnummer om och om igen, eller att skicka iväg ett mail som önskar trevlig helg."

Varför missar då svenska företag tusentals lukrativa affärsmöjligheter varje dag? En av de vanligaste anledningarna är att de inte mäter KPI:er kring tappade kunder och försäljning på befintliga kunder.
"Det är för mig en gåta att vissa företag inte har koll på sin kundbas. Med de verktyg som finns på marknaden idag så är det inte särskilt svårt. Om du använder dem, vill säga. Genom att hålla koll på kontaktuppgifter, använda sig av att göra-uppgifter och enkla anteckningar över kunden i ett CRM-system så har du allt du behöver för att hålla kunden nöjd. Och därmed få dem att stanna."

Enligt Isberg är CRM-systemet ett enkelt medel för att skapa en personlig relation med kunden och det viktigaste är att hitta ett som är lättanvänt. Här kan du lägga till påminnelser och skriva ner all information du behöver om kunden. Om du, som många andra, har svårt att komma ihåg vad ni pratade om senast är ett tips att plocka upp kundens intressen. På så vis kan du nästa gång fråga kunden hur det går med golfen eller om han åkt på någon skidresa på senaste tiden. Allt för att visa att du bryr dig.
"Det är bara att gå tillbaka till dig själv och se hur du väljer leverantör. Utvecklingen på marknaden går mer och mer åt att såväl priser och produkter blir allt mer likvärdiga. Och när det kommer till vilken tjänst du ska välja blir valet emotionellt. Då är den personliga relationen otroligt viktig, och kanske din enda konkurrensfördel."

Att fokusera på långsiktiga relationer med befintliga kunder och samla allt i ett CRM-system kommer också spara dig en hel del tid. Enligt en undersökning gjort av YouGov på uppdrag av Canon tillbringar 43 procent av svenskarna 30 minuter eller mer på att leta information – varje dag.

"Det är tio timmar per månad och tre veckor per år. Genom att samla all din kundinformation på ett ställe, så att du slipper leta. Då kan du istället lägga den tiden på att bearbeta dina befintliga kunder. En win-win för alla parter."

Vill du veta mer om hur man lyckas med CRM? Spana in detta gratis whitepaper

LUNDALOGIK

5 myter om CRM som du önskar att du kände till:

1: "CRM-systemet måste vara det enda systemet och lösa allt, annars kommer det inte att användas"
2: "Ett egenbyggt CRM-system funkar alltid bäst – på så vis blir det anpassat efter oss"
3: "CRM-system innebär bara massa extra administration"
4: "Alla moderna CRM-system är molnbaserade"
5: "Införande av CRM är dyrt och bara till för stora företag"

Läs mer om myterna, och varför du borde ha koll på dem


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Jordens lungor” brinner rekordmycket – kan få förödande konsekvenser för klimatet
  2. Finland ska rösta för Storbritanniens räkning – när Brexit kryper närmare
  3. Anrika Alfred Berg går i graven
  4. Svagaste kronan sedan 2002 - ”svårt att se vad som skulle kunna få det att vända”
  5. Från protester till revolution – 7 saker du måste ha koll på om läget i Hongkong
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  3. Ny XXL-skandal – erkänner prisfusk
  4. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  5. Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.