Fotograf: Mattel

Barbie bryter med idealen - lanserar flera nya kroppstyper

Den smärta plastdockan har inte bara fått en, utan tre helt nya kroppar. 

Hatkärlek kan beskriva de flestas relation till ett av deras största barndomsminne: Barbiedockan. Idag är det inte bara modeindustrins trådsmala modeller som ifrågasätts, den slimmade barbiedockan har också fått många kritiska ögon riktade mot sig.

LÄS ÄVEN: Leksaksjättens chef har blivit 13 - pensioneras

Barbara Millicent Roberts, även kallad Barbie, debuterade 1959 på leksakmarknaden. Konceptet var något helt annorlunda än de barnliknande plastvarelser som man tidigare köpt till sina barn. Den nya dockan, som föreställde en ung kvinna, inspirerades av den tyska dockan Lilli som tidigare sålts som en skämtleksak för män.


Den första barbiedockan.

Barbie som initialt förkroppsligade amerikanska skönhetsideal med sina långa ben och smala midja, har under det senaste decenniet kritiserats för att sprida skeva kroppsideal. Ideal som tidigt kan ha etablerat en förvrängd världsbild hos många unga.

I och med en utvecklad kvinnosyn, har ett hälsosammare och kurvigare ideal trätt fram. Och Mattel, den barbietillverkande leksaksproducenten, behöver självklart, även om de är sent på bollen, byta riktning och ta fasta på det nya idealet. Därför släpps idag Barbie med tre nya kroppar: Kurvig, lång och petite.


De nya barbiedockorna - nu finns även modellerna kurvig, lång och petite.

”Hatare kommer att hata. Vi vill att Barbie-älskare ska älska oss mer – och förhoppningsvis ändrar vi negativt inställda människor till att bli neutrala”, säger Richard Dickson, operativ chef på Mattel när han berättar om Barbies nya kroppar.

LÄS ÄVEN: De 10 bäst säljande prylarna - någonsin

Visst är det en riskabel vändning, Barbie är inte bara en plastbit som man kan trä på kläder, utan också ett starkt varumärke som kommer att påverkas av förändringen. Barbie har dragit in astronomiska summor pengar åt Mattel, närmare bestämt en miljard dollar i försäljning per år, motsvarande 8,5 miljarder kronor. 92 procent av Amerikas tjejer mellan 3 och12 äger minst en Barbie. Frågan som ligger i luften just nu är hur förändringen kommer att påverka intäkterna och den unga kundkretsen. 

Tillverkaren Mattel hoppas att Barbies nya kroppar kommer att ge deras unga köpare en sundare kroppsuppfattning och världsbild – de vill ge unga en leksak som stämmer överens med deras omvärld.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant