Fotograf: Snappcar press/VA Montage

Holländsk succé växlar upp i Sverige - de låter dig hyra ut din bil till grannen

Nästa vecka drar Snappcar igång en kampanj på trendkänsliga Söder i Stockholm. Målet är att göra bildelningstjänsten lika populär som i Holland där 150 000 grannar redan delar bil med varandra.

"Vi måste få folk att förstå att grannen inte är så läskig", säger Magnus Engervall, Sverigchef, som för fem år sedan grundade den svenska bildelningstjänsten Flexidrive tillsammans med Ahmed Al-Rama. I höstas köptes bolaget upp av holländska Snappcar.

Med nytt varumärke och ny plattform råder fullt fokus på att aktivera befintliga användare i systemet och få in nya. Precis som i Holland har man använt en statistisk modell för att undersöka var det är mest sannolikt att få folk att ta till sig tjänsten.

Och med start nästa vecka inleder man en kampanj på Söder.

"Vår modell visar att det finns många moderna och framtidstänkande open-minded-människor på Söder. Min största lärdom under fem år inom branschen är att man förstår alla logiska argument, men att rädsla hindrar en från att ta steget att låna ut sin bil eller låna nån annans", säger Magnus Engervall.

Snappcars nya strategi hämtar idéer från hur Airbnb har arbetat med att skapa communities, värdar och mötesgrupper. Tanken är att få medlemmarna att känna förtroende för varandra så att de på naturligt sätt ska börja dela bilar.

Affärsmodellen innebär att för varje hundralapp som bilägaren tar in – en personbil kostar cirka 350 kr/dag och en cirka transportbil cirka 1 000 kr/dag – tar Snappcar och försäkringsbolaget If 15 kronor kronor var.

"Snappcar blir cirka 30-50 procent billigare än vanlig bilhyra. Det blir extra billigt med flyttbilar", säger Magnus Engervall.

Strategin liknar Airbnb, men hur lika är ni Uber?
"Snappcar handlar mer om att använda en bil när man ska ta sig till Ikea eller hälsa på släkt och vänner. Vi och Uber kan samexistera eftersom vi tillfredsställer olika behov."

Ni slår mot Avis, Hertz och alla mackar som hyr ut bilar?
"Jo, och sedan flera år finns också bilpoolsföretag som Sunfleet som köper in bilar och placerar ut här och var. Grundproblemet i Stockholm är att det finns så många bilar att det är svårt att få tag i p-platser."

Ingen risk att det blir som i tvättstugan - en klassisk källa till konflikter?
"Det är därför ett väl fungerande bokningssystem blir a och o så att bilägaren själv kan styra när bilen är tillgänglig."

Är inte samåkning bättre för miljön – här handlar det mest om att maximera utnyttjandet av bilen?
"Jag tror alla bildelningstjänster är integrerade inom 5-10 år. Om du ska åka från Stockholm till Göteborg kan du lika gärna ta med dig tre personer och en möbel."

LÄS ÄVEN: En man i varje bil är snart historia

Så funkar Snappcar:
1. Bilägaren lägger upp sin bil på snappcar.se.
2. Billösa grannen söker lediga bilar på sitt postnummer och skickar iväg en hyresförfrågan.
3. Efter att ha betalat kan han eller hon hämta bilnyckeln och använda bilen.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Färsk undersökning: 2 av 3 unga svenskar känner inte till den viktigaste principen för att få pengar att växa
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant