Superentreprenören: Så bygger du en unicorn

Silicon Valley-baserade superentreprenören Michael Baum har själv byggt flera stora miljardföretag. Nu vill han se till att nästa succé blir ett KTH-företag - och dela med sig av sina tips.

"Why no one gives a shit about your startup" var rubriken när Michael Baum i slutet av förra året talade vid Slushkonferensen i Helsingfors som samlade 15 000 besökare varav 1 700 startupbolag och 800 riskkapitalister från hela världen.

Endast ett av 700 startupbolag som för samtal med en investerare får loss pengar och bara ett på miljonen blir en unicorn  med en värdering på 1 miljard dollar, konstaterade han.

Själv har han lyckats starta flera unicornbolag och driver den icke-vinstdrivande stiftelsen Founder.org för att lära bolag som föds vid topprankade universitet i USA och Europa att växa sig starka.

LÄS ÄVEN: Hon har 450 miljoner att pumpa in i startups

KTH var det första nordiska lärosätet kopplat till organisationen och Volumental blev det första svenska startupbolaget som kammade hem 100 000 dollar för drygt två år sedan – företaget har utvecklat en molntjänst för 3D-scanning vid kläd- och skoköp på nätet.

Founder.org gick in med ytterligare 2 miljoner dollar förra sommaren och Volumental utvecklar nu även en metod för att effektivisera synundersökningar och har inlett ett samarbete med den tyska glasögontillverkaren Mykita.

"Volumentals team är verkligen spännande och har lyckats ta sin vision om 3D-scanning till marknaden", säger Michael Baum.

Han vet vad han talar om efter att ha skapat inte mindre än 7 företag/organisationer och cirka 3 000 arbetstillfällen. En av de starkast lysande stjärnorna är Nasdaqnoterade Splunk med ett marknadsvärde på strax under 7 miljarder dollar och en omsättning på drygt 450 miljoner dollar 2015.

LÄS ÄVEN: 7 heta startups som gick i graven 2015

Vad lär du universitetsbolagen?
"Det man inte lär sig i skolan. Man kan väl säga att vi erbjuder en MBA i streetskills för affärslivet", säger Michael Baum.

Ett generalfel är att lägga för stort fokus på produkten och missa kundens verkliga behov. Michael Baum exemplifierar med hur Splunk valde att gå tillväga: Företaget skapades utifrån en vision om att göra M2M-data  – dvs data som avläses från alltifrån hissar till flygplan – mer "tillgänglig, användbar och värdefull".

”En ytterligare väg till framgång är stora marknader. Ska ett startupbolag ha chans att bli en unicorn krävs en marknad som omsätter minst 10 miljarder dollar per år”, säger han. Det fina i kråksången är att sådana marknader ofta kännetecknas av ett fåtal trögrörliga aktörer. Återigen exemplifierar han med Splunk:

Företaget valde att simma mot strömmen när man skulle ta upp kampen med jättar som IBM, HP och Computer Associates och satsade på en freemium-modell  där användarna först fick först prova en begränsad version i stället för jättarnas slutna system.

Splunk gick också ut hårt i kampanjer via Google Adwords med budskap om att man löser kundens problem inom 10-15 minuter – Michael Baum hävdar att det kan ta månader innan IBM eller HP får ut en ingenjör till en kund.

En ytterligare nyckel till framgång är att få in säljfolk tidigt i processen. Tumregeln är att anställa säljare så fort den första prototypen är klar och sedan öka intaget. Splunk lever som man lär och anställer cirka 100 marknadsförare och säljare per månad.

Precis som att Splunk har blivit en unicorn har han nu stora planer för Founder. Organisationen samarbetar redan med drygt 70-talet universitet i USA och Europa. Förhoppningen är att knyta till sig tunga universitet i Asien, Mellanöstern och Afrika inom fem år.

LÄS ÄVEN: Trögstartad svensk startup säljs för en miljard

Du är rik efter alla framgångar. Hur ser du på filantropi?
"Jag applåderar människor som Bill Gates och Mark Zuckerberg. Men allt handlar inte bara om hur mycket pengar man ger bort, utan man kan också ge bort intellektuella värden. Founder är mitt sätt att ge tillbaka till startup-världen", säger Michael Baum.

En stark drivfaktor är att han vill bidra till att råda bot på den växande ungdomsarbetslösheten.

Dagens unga människor har ett gyllene tillfälle att prova att starta eget. Och går det åt pipan gör den globala konkurrensen den typen av personer extra heta på arbetsmarknaden, menar han.

Han föreläser årligen vid prestigeuniversitetet MIT i USA och ett kärt ämne handlar om hur företag bör tänka för att locka till sig den bästa kompetensen.

Han råd är glasklart: undvik allt vad rekryteringsbolag och headhunters heter och använd den egna personalen för att förvandla företaget till en rekryteringsmaskin.

Hans två tonårssöner driver en Founderliknande verksamhet i skolan, där de ska locka över yngre förmågor till universitetens startupbolag.

Du säger att ungdomar och studenter har stora fördelar när det gäller att starta företag då de inte är lika bundna vid lån och annat. Men när är det försent att starta bolag?
"Det är aldrig försent", säger Michael Baum.

LÄS ÄVEN: Från stearinljus till Aftonbladet - han var serieentreprenör på 1800-talet

Så ansöker du till Founder.org: Startupbolag kan söka till ett 1-årigt program vid virtuella Founder University genom att ansöka via sitt universitet till ”The $100K Competition” på FOUNDER.org. När en årskull är klar och nästa ska in hålls ”The World Founder Forum”. KTH var värd sommaren 2015 då 45 företag från bland annat Stanford, Berkeley, MIT och Cambridge deltog. Två av dem var KTH-bolagen Peercast (streaming av videor i realtid) och Manomotion (realtidanalyser av handrörelser i 3D). Båda är kopplade till KTH-inkubatorn Student Inc, som drivs av KTH Innovation.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant