Fotograf: FEO Media

Så tjänar de storkovan på sitt mobilspel

Deras spel har redan 60 miljoner användare och gör nu succé i USA. Så tjänar de sina pengar.

Quizkampen är ett av Sveriges populäraste spel. I spelet möts två spelare i en frågesport där de får turas om att välja kategori. Båda spelarna svarar på samma frågor och den som får flest rätt vinner. Svaret måste ges inom 24 timmar annars avbryts matchen med förlust för den som inte svarade i tid.

Bolaget bakom spelet, FEO Media, omsatte 2014 92 miljoner och gjorde hela 44 miljoner i vinst. För att kunna dra in miljonerna har man applicerat den så kallade freemium-modellen, dvs grundversionen är gratis, men man får betala för premiumversionen. I premiumversionen slipper användarna den reklam som man annars måste se mellan varje frågerond.

LÄS ÄVEN: Så tjänar han 140 000 i sekunden

Varför fungerar den modellen bättre för er än exempelvis F2P (free to play)?
"Vi behöver många aktiva användare som vill spela gratis. Som mobilspelsutvecklare är vi väldigt 'vanilla' jämfört med exempelvis online-casionon", säger Henrik Willstedt som är vd för FEO Media.

Quizkampen passerade nyligen milstolpen 60 miljoner användare och konverteringsgraden till premiumalternativet är hög. Hur hög vill han inte gå in på av affärsmässiga skäl. "Det är klart att tanken har funnits att gå över till F2P, men det krävs mycket för att utveckla ett bra mobilspel och ännu mer för att få det framgångsrikt. Vi har tjänat bra med pengar och ser inget akut behov att ändra vår affärsmodell."

FEO Media har nyligen nått framgångar i USA med spelet Pixduel, vilket har samma upplägg som Quizkampen, men med bildfrågor. "Vi har en fantastisk svans på Quizkampen. Det är mer än tre år sedan som spelet blev stort och vi har fortfarande 400 000 aktiva spelare per månad i Sverige", säger Henrik Willstedt.

LÄS ÄVEN: Gambling i mobilen blev deras fullträff - värderas till 700 miljoner

FEO Media har cirka 45 anställda och merparten av arbetet handlar om att uppdatera spelen, säkerställa så hög kvalitet på frågor och svar som möjligt och hantera serviceärenden – spelarna hamnar i samma tidskö oavsett om man använder gratis- eller premiumversionen.

Fördelar med freemiummodellen:
1. "Väldigt skalbar. Ju fler användare du får in, desto mer pengar genom annonser och desto fler som köper premiumversionen."
2. "Spelaren slipper reklam om man betalar för det."

Nackdel:
"Många mobilspelsföretag som har tjänat mer än vi har använt sig av F2P."

LÄS ÄVEN: Världens mest lönsamma mobilspel drar in 1,5 miljoner dollar om dagen

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium