Stjärnsäljaren som fick Draknästet-profilen på fall

Serhat Eser fick tidigt lära sig sälja. Idag är 29-åringen en veteran som gjorde sitt livs sälj när han fick en Draknästet-profil som delägare och mentor. Här är Serhats bästa säljtips.

Serhat Eser hade ont om pengar under uppväxten och fick tidigt lära sig att sälja saker för att bland annat ha råd att gå på bio. För några år sedan när han sålde in sig hos ingen mindre än den förra Draknästet-profilen Mats Gabrielsson. 

"Mats Gabrielsson har blivit som en filosof för mig", säger 29-årige Serhat Eser. Mats Gabrielsson var en av pionjärerna inom dataförsäljning och sålde Datatronic när företaget omsatte 2 miljarder kronor år 1988.

Serhat Eser växte upp i Skärholmen i Stockholm och började arbeta med försäljning redan som 16-åring. Han fick sin livs chans då han två år senare började på Nätverksakuten - han hade hört att deras konsumentavdelning riskerade nedläggning.

Serhat Eser totade ihop en affärsplan, fick till ett möte med vd:n och fick ta över verksamheten.
"Efter 1 månad gick vi från att ha sålt för cirka 30 000 kronor till 100 000 kronor och efter ytterligare en månad 200 000 kronor", säger han.

Serhat Eser var som en enmansorkester och fick göra alltifrån att ragga kunder till att köpa in utrustning.

Han lämnade Nätverksakuten när han inte fick den löneökning han ansåg att han förtjänade för att starta en webbportal för säljare - Företagshjälp.

Han drev även olika hemsidor och köpte bland annat Gratiskodis.se för uppemot 10 000 kronor och sålde sajten för 10 gånger så mycket (den bygger på att användaren klickar på betallänkar för att samla poäng till bland annat gratis kondomer – en så kallad rewardsajt).

Sammantaget har 29-åringen drivit 20-talet projekt och från gång till annat hoppat in som säljare för att dra in snabba pengar så fort en verksamhet inte har burit sig.
Han har exempelvis sålt in möten till säljare som gjort hembesök för att sälja värmepumpar. Det tog 3 månader innan han blev bäst bland 40 mötesbokare, enligt Serhat Eser.

Han har också sålt in möten åt finansbolag, Tele2-tjänster face-to-face, annonser och dylikt.

Jag har hört från en annan toppsäljare att allting du tar i blir till guld. Vad har du för försäljningsknep?
"Jag har alltid varit lyhörd. Det handlar inte bara om att lyssna på kunden, utan jag lyssnar noga på hur toppsäljarna pratar så fort jag kommer in på ett nytt säljuppdrag. Sedan kokar jag ned allting till min egen pitch", säger Serhat Eser.

Han brukar träna in pitchen så ingående att det låter som att han improviserar, vilket lätt får potentiella kunder på fall.

När han bokade in möten åt finansbolag fick han från gång till annan höra från damer att de ville gifta sig med honom, vilket han ser som ett kvitto på att han som säljare sticker ut från mängden.

Serhat Eser har dock aldrig stannat på något sälj-jobb under en längre tid, utan har hela tiden ägnat sig åt att driva egna projekt så fort han har fått ihop tillräckligt med pengar.
Det var först när han hade startat en egen webbyrå, Företagshjälp.se, som han för första gången fick kontakt med Mats Gabrielsson – han såg honom på SVT:s Draknästet, vilket var den svenska varianten av den populära brittiska entreprenörsserien Dragon´s Den.

Serhat Eser tog mod till sig och ringde upp.

Svaret blev att projektet var för litet, men att han gillade den unge entreprenören.
Då Serhat Eser ett par år senare köpt upp konkursboet av branschtidningen Butikstrender slog han återigen en signal till Mats Gabrielsson.

Svaret blev att Mats inte riktigt trodde på produkten, men att han trodde på att Serhat Eser skulle lyckas - därmed valde Mats att både bli delägare i Butikstrender och mentor åt Serhat Eser - Butikstrender är kopplat till Gabrielsson Invest AB, GIAB i Solna, och duon arbetar i samma hus.

"Han är den piggaste och mest alerta affärsmannen jag har träffat på oavsett ålder. Han sätter sig genast ned med mig om jag mejlar om något viktigt. Han har blivit som en filosof för mig", säger Serhat Eser.

Mats Gabrielsson fick också börja sälja i unga år – han sålde exempelvis travtidningar på Solvalla.
"Mats brukar säga att en av anledningarna till att jag lyckas är för att jag har gjort och gör fel, men att jag aldrig gör om samma misstag två gånger", säger Serhat Eser.

Hur undvek du att det gick snett för dig?
"Det har gått snett för många barndomsvänner som åkt in och ut från fängelser eller har haft svårt att komma in i arbetslivet, men jag tror att fotbollen gjorde att jag klarade mig – jag spelade i Hammarbys juniorer och det tog väldigt mycket av min tid och fokus", säger Serhat Eser.

Han har varit självförsörjande sedan unga år, men sticker inte under stol med att han är arbetsnarkoman.

"Mina bolag bar sig när jag var 24 år, men då hade jag hunnit jobba lika mycket som någon som är 35. Jobbet är min hobby", säger Serhat Eser.

Vad gör att just du har blivit så bra på att sälja?
"Hunger. Du måste alltid vara hungrig, sträva framåt och vilja tjäna mer. Min drivkraft är att jag inte vill att mina barn ska behöva växa upp som jag gjorde", säger Serhat Eser.

Så lägger du upp en effektiv säljpitch, enligt Serhat Eser.
1. Spännande introduktion, överraska. Du har 3 sekunder på dig att skapa rätt intryck. Att sälja är ett rollspel och varje kund är unik.

2. Ställ öppna frågor som vad, när, hur så får du kunden att öppna sig. Undvik ja- eller nej-frågor då det ofta mest blir en förhörskänsla. Det viktiga är att skapa en relation till kunden och vinna förtroende. En riktigt skicklig säljare gör även en behovsanalys under själva samtalet.

3. Presentera produkten när du märker att den potentiella kunden börjar tröttna. Lägg dock max 1-2 minuter på presentationen. Tar det för lång tid kommer kunden alltid svara att det går bra att skicka information.

4. Våga gå på avslut. Var hård, men få kunden att känna att du hjälper honom/henne. Missa inte möjligheter att exempelvis sälja flera tjänster – eller skapa ett nytt Lead genom att fråga om du inte kan bli rekommenderad en person som också kan tänkas behöva tjänsten.

5. Ta hand om kunden. Amatörens värsta misstag är att tacka för sig och lägga på så fort affären är klar. Vid ett ja ska du steg för steg gå igenom vad ni har kommit överens om. Får du till ett avslut är grundregeln att alltid försöka få till fler. Serhat Eser sålde bland annat mobilabonnemang i en butik och fick en kund att skriva på cirka 10 avtal på en och samma och gång. Här byggde säljet på grundlig information kring varje abonnemang och att affären inte stressades igenom.

LÄS ÄVEN: En stjärnsäljares uppgång, fall och comeback

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.