"Ingenting ger högre status idag än hälsa"

Modeller byter fokus från garderob till kläder och kränger svindyra pulver. Inget ger högre status än god hälsa i dag. Frågan är bara hur hälsosam denna hälsohets egentligen är?

En ny dag gryr för den gamla sanningen att skönhet kommer inifrån. De senaste decennierna har till liten del handlat om smink, krämer och hårprodukter men nästan uteslutande om kläder. Aldrig om mat.

Modeindustrin fick nya kanaler att demonstrera sina senaste produkter i när bloggosfären exploderade i början av 00-talet, nätshopping och fast fashion gjorde varje nyans av klädval tillgänglig för den breda massan och begreppet "dagens outfit" blev plötsligt normbildande.

På världens modeveckor var den ultimata dieten Cola light och smala cigaretter, kanske en liten cheeseburgare från donken i nödsituationer, men mat var inte ett kosher samtalsämne och än mindre någon statussymbol kopplad till skönhet.

I dag ser det helt annorlunda ut. Under de senaste två, tre åren har inte bara överjäst kombucha bubblat i det hörn av världen som kallas mode - ett helt fokusskifte mot hälsa har ägt rum och blivit en ny norm. Hälsa och skönhet har blivit till ett och samma begrepp. Den som tidigare samlat likes, följare och status på att stoltsera med nya Louboutins och en fredagstopp från Net-a-porter, gör det i dag med färgrika bilder av hampasmoothies, glutenfria veganpizzor eller bara en hederlig rödbetsbiff.

Chrissy Teigen är en känd amerikansk modell med närmare fyra miljoner följare på Instagram, vars flöde domineras av maträtter och restaurangbesök. Hon har dessutom byggt den populära matsajten Delushious med recept på all mat hon lagar.

Elettra Rossellini Wiedemann, som även råkar vara barnbarn till Ingrid Bergman, har rönt stora framgångar i samarbeten med modevärldens främsta fotografer och återkommande synts i magasin som Harper's Bazaar och franska Vogue. I dag arbetar hon nästan uteslutande med sin egen plattform Impatient Foodie, där hon skriver om mat och samlar recept.

Modellen Danielle Copperman skriver inte bara om mat och redaktörar sajten Model Mange Tout, hon har även lanserat varumärket Qnola - en serie quinoabaserade matprodukter i avskalad förpackningsdesign.

Före detta modellen Jasmine Hemsley och hennes syster Melissa började skriva om mat i Vogue innan de förra året blev dubbade till Englands "queens of greens" och nu snart släpper sin andra kokbok.

Och en av tidernas största supermodeller, Elle Macpherson, har nyligen lanserat ett grönsakspulver som kan drickas eller strös över frukt- och granolaskålen. Pulvret, som kostar cirka 3 000 kronor per kilo, har just fått ett syskon i form av ett proteinpulver baserat på ärtor, granatäpple och maskros. Hon fortsätter verka i lyxsegmentet, men dekadens och läderväskor har bytts ut mot hälsa och giftfria vattenflaskor.

När modeller med miljontals följare i sociala medier väljer att berätta om vad och hur de äter istället för vilka kläder de bär, skapas nya ideal och nya statussymboler. Att äta "rent" är i dag lika eftersträvansvärt som det en gång var att strosa längs Fifth Avenue med Chanelpåsar i handen. Att köpa pulveriserad baobab och björkvatten ger samma statusboost som en dyr dagkräm och en vintage-slokhatt gav för bara några år sedan.
LÄS ÄVEN: Hennes tweet är guld värda - socialt är det nya supersäljet

Allt handlar om att äta sig hälsosam, stark och vacker. Varumärken som tar dessa ideal på allvar kommer att ha betydligt lättare att nå dagens köpvilliga konsumenter. Frågan är bara hur hälsosam denna hälsohets egentligen är?

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Myndighet inleder utredning mot Elon Musk – ger skrämselhicka på börsen
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant